Riktigt obehaglig skräck i Stora teaterns källare

"Kvinnan i svart" är från början en skräckroman som blivit till både film och teaterpjäs. I Londons West End har den spelats med framgång på samma teater sedan 1989. Från en stor scen med hundratals sittplatser har den nu förflyttats till Östgötateaterns lilla källarscen i Norrköping där 30 åskådare nästan sitter i knäet på skådespelarna. Och den verkar passa lika bra för detta miniatyrformat.

Karl Sanner spelar advokaten Arthur Kipps som kommer till byn för att utreda ett dödsbo.

Karl Sanner spelar advokaten Arthur Kipps som kommer till byn för att utreda ett dödsbo.

Foto: Melker Sehlstedt

Recension2023-03-06 08:21
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

Kvinnan i svart av Susan Hill

Dramatisering: Stephen Mallatratt

Översättning och regi: Johan Huldt

Scenografi- och kostymdesign: Magnus Möllerstedt

Skådespelare: Sven Angleflod, Karl Sanner, statister från de Geergymnasiet

Spelas på Östgötateatern i Norrköping 4-18 mars

Källarscenen är trång och ruffig, med ett lågt betongtak där getingrandig tejp varnar personer över medellängd för farliga platser. Man kan tänka sig att råttor och kackerlackor kryper runt i prången och att ett eller annat teaterspöke svävar omkring och ruvar över gamla oförrätter. Den kusliga stämningen förstärks av Patrik Nystrands ljusdesign och Mikael Anderssons ljudeffekter. Riktigt obehagligt kan det bli när skådespelarna smyger omkring bakom publikens ryggar i mörkret.

undefined
Karl Sanner spelar advokaten Arthur Kipps som kommer till byn för att utreda ett dödsbo.

Att avslöja handlingen är förstås en dödssynd i detta sammanhang men så mycket kan sägas att det är en traditionell viktoriansk spökhistoria, komplett med ett stort övergivet stenhus på en ö som kan nås bara vid lågvatten, en by med vresiga lokalbor som inte vågar berätta vad de vet, mystiska spöksyner och ond bråd död. Den bärs fram genom en pjäs-i-pjäsen där skådespelarna spelar två personer som övar på att framföra den historia som publiken nu ska få höra. I pjäsen-i-pjäsen spelar Karl Sanner Arthur Kipps, advokaten som kommer till byn för att utreda ett dödsbo. 

undefined
Sven Angleflod spelar flera roller i kusliga "Kvinnan i svart".

Sven Angleflod spelar alla andra roller men är egentligen den verklige Arthur Kipps som vill berätta om sin ungdoms hemska upplevelser i byn. Med ett snabbt byte av kavaj, lösskägg eller dialekt växlar han smidigt mellan sina rollfigurer. Båda skådespelarna är skickliga på sina lätt karikerade typer, inget psykologiskt finlir utan tydliga figurer som för berättelsen framåt. Och med teaterns självklara enkelhet kan en stor låda förvandlas till hästkärra, sekretär eller säng, och en osynlig hund kan bli en viktig medhjälpare. Bara fantasin sätter gränser. 

undefined
Den kusliga stämningen i "Kvinnan i svart" förstärks av Patrik Nystrands ljusdesign och Mikael Anderssons ljudeffekter.

Jag blir mycket förtjust i denna teatrala lek med skräckgenren och själva teatersituationen. Skrämmande? Tja, förutsättningarna finns, sedan beror det på hur lättskrämd man är.       

undefined
Med ett snabbt byte av kavaj, lösskägg eller dialekt växlar Sven Angleflod smidigt mellan sina rollfigurer i "Kvinnan i Svart"