Queenhyllning med verkliga champions

Hallå. Östergötland. Vi är hemma nu!” S:t Annas stolthet, artisten Peter Johansson, gör en stormande entré i Saab arena i Linköping på lördagskvällen och kopplar omedelbart greppet om sin Queen-törstande publik.

I takes two to be Freddie... Årets emotsedda gästartist Ola Salo kompletterar Peter Johansson på ett utmärkt sätt i showens ambition att återskapa den scenmagi som var Queensångaren Freddie Mercurys adelsmärke.

I takes two to be Freddie... Årets emotsedda gästartist Ola Salo kompletterar Peter Johansson på ett utmärkt sätt i showens ambition att återskapa den scenmagi som var Queensångaren Freddie Mercurys adelsmärke.

Foto: Göran Lundberg

Recension2017-11-05 13:55
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Champions of rock”.

Medverkande: Peter Johansson, Jenna Lee James, Ola Salo och Hanna Holgersson; Jamie Humphries och Michel Santunione, gitarr; Georg Egg, trummor; Neil Murray, bas; Michael Bramwell, piano. Dan Rosengren, Håkan Glänte, Karin Bengmark, Anneli Axelsson och Mikael Henkelman, sång.

Saab arena, Linköping, 4 november

Ännu en gång har Johansson alltså förnyat konceptet ”Champions of rock” med sin hyllning av den brittiska supergruppen.

Liksom förra gången i Linköping (februari 2015) har sångerskan Jenna Lee James från Londonuppsättningen av musikalen ”We will rock you” en supportroll. Men i ärlighetens namn är nog publiken ännu mer sugen på årets nykomling: Ola Salo.

Salo och Johansson lärde känna varandra i ”Jesus Christ superstar” och vi får snabbt klart för oss att det här är en duo som trivs ihop och som presterar därefter. Tillsammans kastar de en utsökt skugga av Queens bortgångne frontman Freddie Mercury: Peter Johansson med sin starka och omfångsrika röst gör mer än rättvisa åt de komplicerade melodierna. Och den borne estradören Ola Salo kan fånga och behålla publiken i ett lyckligt järngrepp med en uppsättning poser som inte står salig Freddies egna efter.

Att Peter Johansson också är en begåvad instrumentalist framgår i ”Love of my life”, där han ensam på scenen ackompanjerar sig själv på 12-strängad gitarr med fingerspel och flageoletter samtidigt som han sjunger Freddie Mercurys vackra kärleksballad så känsligt och fint. I ett annat klassiskt Mercurynummer – ”Barcelona” – tar han hjälp av ett annat instrument i form av begåvade gästsångerskan Hanna Holgersson.

Vad är det som gör att sådan här retro-shower drar fulla hus år efter år? En förklaring är förstås musikens egen inneboende styrka och skönhet. Den överlever precis som de klassiska verken på konstmusikens repertoarer. En annan förklaring tror jag finns hos oss själva. En god vän till mig brukar säga att den musik vi lyssnade på när vi formades till vårt vuxna jag, den finns med oss hela livet. Och visst snurrade Queen på skivtallriken under min sena tonårstid. Jag kunde lyssna på ”A night at the opera” i timmar. (Minns du det, syrran?)

Men därtill innehåller årets show i Linköping något alldeles extra: Till ”We are the champions” kliver nyblivna svenska mästarna LFC in på scenen iförda sina guldhattar. En klockrent tajmad happening som får hela Saab arena att unisont resa sig upp och jubla. Och efter den magnifika ”Bohemian rhapsody” som lika mäktigt som välproducerat extranummer kunde vi inte annat än säga: Hatten av för både föreställningen och LFC-initiativet, Peter Johansson!

Låtlista:

It's a beautiful day, One vision, Seven seas of rye, We will rock you, I want to break free, Somebody to love, Killer Queen, I was born to love you, The great pretender, Now I'm here, Crazy little thing called love, Don't stop me now, Inuendo, Is this the world we created, Love of my life, You're my best friend, Good old-fashioned lover boy, Another one bites the dust, Fat bottomed girls, Bicycle race, Too much love will kill you, These are the days of our lives, No one but you, Under pressure, Radio ga ga, The show must go on, I want it all, Barcelona, We are the champions, Bohemian rhapsody