Publiken jublar och bondkomiken firar triumfer

Rikskända Vallarnas friluftsteater från Falkenberg fyller 25 år. Vilken tur då att pandemin släppt så att årets uppsättning ”Scensommarbuskis” kan turnera med ett femtiotal föreställningar.

Jojje Jönsson, Siw Carlsson, Stefan Gerhardsson, Mikael Riesebeck och Annika Andersson vet hur man får en publik att skratta. (Pressbild)

Jojje Jönsson, Siw Carlsson, Stefan Gerhardsson, Mikael Riesebeck och Annika Andersson vet hur man får en publik att skratta. (Pressbild)

Foto: Bo Håkansson

Recension2021-10-31 11:20
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

”Scensommarbuskis”

Medverkande och manus: Annika Andersson, Siw Carlsson, Stefan Gerhardsson, Jojje Jönsson och Mikael Riesebeck. 
Regi: Pär Nymark

Crusellhallen, Linköping, 30/10; Louis de Geer, Norrköping, 31/10

Att kategorisera fenomenet buskis låter sig inte göras i en handvändning. Mikael Strömberg, forskare i teatervetenskap, pekar dock ut genrens återkommande komponenter: det jordnära och lokala, en övertydlig spelstil samt stereotypa karaktärer.

Allt detta finns på plats när Vallarnas skådespelare och Stefan & Krister-figurer drar igång en närapå fullsatt Crusellhall i Linköping. Bred, ibland helt obegriplig halländska rinner över scenkanten. Gesterna är stora och lämnar inget åt fantasin när figurerna Blyge Örjan och Rakel äntrar tiljorna. 

Publiken jublar. Igenkännandets glädje mildrar de stundtals obegripligt plumpa och människobegrinande skämten. Jo, bondkomiken firar ännu triumfer. Även om man ibland i ärlighetens namn måste kunna fråga sig varför.

Men förvisso: aktörerna är mer än varma i kläderna och vet exakt hur de ska tajma repliker och kroppsspråk. Jojje Jönssons brevbärare Dag-Otto från ”Snålvatten och jäkelskap” drar ned den ena applådåskan efter den andra och Siw Carlsson visar med hela kroppen hur jävligt det kan vara att få på sig ett par pushup-strumpbyxor. 

Jag vet själv exakt vad hon pratar om och skrattar högt!