Roman
Khashayar Naderehvandi
Hemsökelse
Norstedts
Bilderna, infallen och gestalterna â alla Ă€r de sĂ„ mĂ„nga och sĂ„ olika i "Hemsökelse". TrĂ„darna löper pĂ„ förhand samman i bokens dramatiska öppning, dĂ€r en tonĂ„rspojke med ett skrik kastar sig frĂ„n taket till ett parkeringsgarage. DĂ€rnere stĂ„r Rakel, samtalsterapeut. Hon ser och hör det fruktansvĂ€rda och inser snart sin koppling till det som sker. Det som just har intrĂ€ffat kommer att rycka upp Rakel frĂ„n vardag och arbete och göra henne till en hemlös nomad. Vilset hamnar hon pĂ„ en skolavslutning med trygga barn och stolta förĂ€ldrar. Rakel förundras över hur ett sjĂ€lvmord, en skolavslutning och en vardag kan Ă€ga rum pĂ„ en och samma gĂ„ng. Hon fĂ„r inte lĂ€ngre ihop sitt liv.
"Hemsökelse" skulle kunna vara en roman om skuld. Men sĂ„ Ă€r det med Khashayar Naderehvandis författarskap, att sĂ„ fort man som lĂ€sare tror sig ha greppat berĂ€ttelsen sĂ„ drar den i vĂ€g Ă„t ett annat hĂ„ll. Ena stunden en berĂ€ttelse om skuld, i nĂ€sta ett relationsdrama â för att sedan hamna i en förtĂ€tad adventskalender med övergivna barn och vilsna vuxna. Staden och landet dĂ€r pojken tar sitt liv Ă€r namnlöst. Det finns ett annat land ocksĂ„, pĂ„ andra sidan grĂ€nsen, dĂ€r mĂ€nniskor förtrycks. Det Ă€r dĂ€r alla berĂ€ttelser har tagit sin början, för att sedan konfronteras med Rakels inledningsvis sĂ„ trygga vĂ€rld.
Besatt söker Rakel efter pojkens pappa, men oklart varför. Be om förlÄtelse, anklaga, trösta eller söka förstÄ? Inget blir riktigt tydligt. NÀr de till slut möts trÀder tre hemlösa barn in i deras vÀrld. Khashayar Naderehvandi gör en blinkning till Charles Dickens berÀttelse om Oliver Twist och romanen blir lika tÀt som det buskage i parken dÀr barnen har sin sovplats.
Trots romanens alla vÀderstreck hÄlls den vÀl samman. Det Àr tvÄ vÀrldar som oförstÄende stÀlls mot varandra. Rakels möte med pojkens pappa för dem samman för en stund. Men deras perspektiv Àr sÄ olika. PÄ nÄgot sÀtt ÄtervÀnder de var och en till sitt. Det Àr hos pappan som ansvaret och omsorgen finns kvar. NÄgot Àr fullbordat i hans vÀrld och samtidigt lika oavslutat i Rakels tillvaro.
Jag vill gĂ€rna kalla "Hemsökelse" för en julberĂ€ttelse i samma anda som hos Charles Dickens och Astrid Lindgren â och inte minst som hos Ingvild H. RishĂži i romanen "Stargate". De lĂ€mnar bĂ„da tvĂ„ samma gĂ„tfulla kĂ€nsla efter sig av bĂ„de tomhet och vĂ€rme, barnets övergivenhet och den vuxnes hjĂ€lplöshet.