Poänglöst om snusk och kirurgi som folknöje

Gammal är äldst när legendaren David Cronenberg visar var kroppsskräcksskåpet ska stå.

Saul Tenser (Viggo Mortensen) låter sin sidekick Caprice (Léa Seydoux) operera honom inför publik i "Crimes of the future".

Saul Tenser (Viggo Mortensen) låter sin sidekick Caprice (Léa Seydoux) operera honom inför publik i "Crimes of the future".

Foto: Nonstop Entertainment

Recension2022-10-05 12:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama/Skräck

Titel: Crimes of the future

Visas på: Bio

I rollerna: Léa Seydoux, Viggo Mortensen, Kristen Stewart

Regi: David Cronenberg

Speltid: 107 min

Betyg: 2

David Cronenberg målar i "Crimes of the future" upp en solkig framtidsvision där det stora folknöjet är publik kirurgi. Saul Tenser (Viggo Mortensen) kultiverar tumörer i sin egen kropp. Dessa bortopereras av sidekicken Caprice (Léa Seydoux) framför förbluffade åskådare. Häri återfinns växelverkan mellan kropp och maskin/sexualitet och död – Cronenbergs filosofiska vattenmärken. Åldermannen tycks vilja visa Julia Ducournau ("Titane") och sonen Brandon Cronenberg ("Possessor") vem som är herre i huset.

Regissören har alltid slängt sig oblygt med pseudofilosofiska plattityder, som i förening med kitsch och ironi har gett sällsamma tonträffar. "Cosmopolis" (2012) innebar en kursändring. Don DeLillos substantiella romanförlaga möjliggjorde en mer illusionslös Cronenberg. "Crimes of the future" liknar "Cosmopolis" men saknar DeLillos intellektuella markarbete. Som tittare pendlar jag mellan uttråkning och avsmak.

En grafiskt redogjord barnobduktion gör mig mörkrädd på riktigt. Särskilt jämte en oförtäckt iver att blotta de kvinnliga skådespelarnas bröst. "Surgery is the new sex", heter det i filmen, vilket kolliderar med regissörens privata engagemang för det gamla sexet. För åskådaren är det omöjligt att navigera med hjälp sin gängse moraliska kompass. Utan ett överintresse för snusk och snask blir filmen därmed förvånansvärt poänglös.