På promenad genom 43 år av pop

Per Gessle hinner knappt skrapa på ytan av sin låtskatt.

Per Gessle är ute på en unplugged-turné. På fredagen spelade han i Linköping och på lördagen i Norrköping. (Pressbild)

Per Gessle är ute på en unplugged-turné. På fredagen spelade han i Linköping och på lördagen i Norrköping. (Pressbild)

Foto: Anders Roos/Live Nation

Recension2021-11-06 09:49
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Per Gessle: Unplugged

Betyg: 4

Crusellhallen Linköping 5/11. Även De Geerhallen Norrköping 6/11.

Peter Pop & The Helicopters, Grape Rock, Modern Times, The Lonely Boys, Pers Garage, Sun of a Plumber, Mono Mind – och så Roxette, Gyllene Tider och utgivningar i eget namn så klart. Listan över pop-projektet Per Gessle kan göras hur lång som helst, summerar 43 år av låtskrivande och sammanfattas nu på en akustisk turné med premiär i Linköping på fredagskvällen. 

Ackompanjerad av mandolin, lap-steel, ståbas, piano, ukulele, munspel, gitarr och Helena Josefssons mjuka, inlindande stämma, bjuder Gessle på avskalade och delvis temposänkta versioner av sina popalster. Det är en övervikt av låtar från soloskivan "Mazarin", kryddat med en del Gyllene Tider, lite Roxette och sånger från senare soloalbum. Mellansnacken sjuder av historier om sångers tillkomst, om att vara hooked på "Dallas", "Dynastin" och O’boy, om tiden som landstingstrubadur i Vallås och om anekdotiska möten. Jag slås av hur melodier som tillkommit i en tid, nått utgivning i betydligt senare sammanhang och andra konstellationer.

Intressantast blir just uptempo-dängor som får alternativa versioner och tydlig artikulation i texter, och sånger som ibland återfår lite av sin demo-karaktär. Inramningen scenografiskt, musikaliskt och i berättandet adderar till vad som – om man bakar in lite Gessle-referenser - kanske bäst kan summeras som en vacker kväll med en halv mazarin och en del GT, där en helkväll till trots, Gessle knappt ens skrapat på ytan av sin låtskatt.