Samspelt med det bästa av Nordens nutida tongångar

På tisdagskvällen framträdde Crusellkvintetten i Hägerstads nya kyrka. Under programnamnet ”Nordiskt ljus” bjöd de på främst nutida tongångar från Sverige, Norge och Finland.

Flöjtisten Nina Sognell rörde sig lätt och ledigt i de snabba passagernay.

Flöjtisten Nina Sognell rörde sig lätt och ledigt i de snabba passagernay.

Foto: Göran Lundberg

Recension2022-08-17 07:02
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Östergötlands Musikdagar

”Nordiskt ljus”

Med: Daniel Burstedt, oboe; Andreas From, fagott; Adrien Philipp, klarinett; Erik Rapp, valthorn; Nina Sognell, tvärflöjt

Hägerstads nya kyrka, Kisa, 16/8

Kvintetten har delvis bytt skepnad under pandemin. Flöjtisten och fagottisten är kvar, medan de andra instrumenten trakteras av nya musiker. Nykomlingarna till trots är ensemblen fortfarande väldigt samspelt och gör avfraseringar som få.

undefined
Flöjtisten Nina Sognell rörde sig lätt och ledigt i de snabba passagernay.

Repertoaren för kvällen kan heller inte ha varit lättspelad. Jag imponerades av musikerna i finska Outi Tarkiainens rytmiskt komplicerade verk i fyra satser. Här fick de medverkande chansen att följa med sina instrument till deras yttersta gränser.

undefined
Fagottisten Andreas From framför de vackra fönstren i Hägerstads kyrka.

Norska Pauline Hall var verksam i början av 1900-talet som både tonsättare och musikkritiker. Fagottisten Andreas From presenterade hennes stycke som ett ”nordiskt ljus blandat med franska gatljus”, en formulering som ringar in hennes mångfacetterade verk.

undefined
Crusellkvintetten (här Nina Sognell, Adrien Philipp, Andreas From och Daniel Burstedt) imponerar med sitt samspel.

Men kvällens behållning för mig var Micaela Hoppes ”Dagg och regn”. Den första satsen bildade en väv där musikerna tog upp trådarna efter varandra utan att man för ett ögonblick kunde uppfatta var det ena instrumentet slutade och det andra tog vid.

undefined
Mer än en gång lekte flöjtisten (Nina Sognell) och klarinetten (Adrien Philipp) tafatt i den rytmiskt komplicerade repertoaren.

Som extranummer spelade ensemblen den Pragfödde 1700-talskompositörens Anton Reichas typiskt klassiskt verk med sirliga vändningar, allt i händerna på fem begåvade blåsare.