Minnesbilder av flydda tider

Vad berättar historiska källor och vilka blir våra minnesbilder av dem? Något av denna problematik verkar driva konstnären Tomas Lundgren.

Konstnären Tomas Lundgren framför några av sina stora målningar ”Répertoire de Couleurs”.

Konstnären Tomas Lundgren framför några av sina stora målningar ”Répertoire de Couleurs”.

Foto: Christer Fällman

Recension2021-09-11 11:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Tomas Lundgren: Nachleben

Målningar

Passagen Linköpings konsthall

Pågår till 4/11

Den Göteborgsbaserade konstnären (f 1985) har gjort sig känd för sina precisa porträtt av människor ur arkivmaterial. Det kan handla om soldater vars ansikten nödtorftigt försetts med masker för att dölja skador. Andra svartvita målningar ser ut som exakta fotografier från brottsregister eller mentalvård.

Nu överraskar han med sin första separatutställning i Östergötland med att visa något helt annat. Det vi ser är en sak, men under ytan finns processer som ger djupdimensioner. Vi ser stora abstrakta målningar som ser ut som färgprover. Här finns också 20 inramade textbilder i urval från Marcel Prousts anteckningar till det världsberömda bokverket ”På spaningen efter den tid som flytt”.

Det häpnadsväckande är att konstnären har återskapat dessa textmanus, inte genom maskinkopior, utan genom sin egen handskrift via ljusbord, bläck och stålpenna. Vetskapen om detta hantverk förändrar upplevelsen. Konstnären har integrerat författarens handstil i sin personlighet ungefär som en skådespelare ”dricker” manus och gestaltar det på scen. Textens visuella piktur och rytm blir ett eget bildkonstverk.

Likadant är det med de stora färgmålningarna. Lundgren har utgått från gamla, franska färgprovskartor och skapat sina egna målningar efter dem. Det är aldrig fråga om kopior i hans konst utan råmaterialet är bara en drivfjäder i den kreativa processen.