Menzels bilder inbjuder till dialog

Med smärre förskjutningar fortsätter Menzel på den väg han slog in på för ett knappt decennium sen.

Wolfgang Peter Menzel med sina målningar "Landskap I" och "Monument".

Wolfgang Peter Menzel med sina målningar "Landskap I" och "Monument".

Foto: Sievert Sjöberg

Recension2019-11-25 16:10
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Wolfgang Peter Menzel: ”Ogarderat”

Galleri Sander. Visas till 11/12

Här visas en kvartett större målningar tillsammans med ett antal mindre. Alla är kvadratiska, ger varandra ett välvilligt understöd. Det är uppenbart att format och storlekar inte valts av en slump. Ett objekt, en skapelse i trä, påminner om ett gallerförsett luftintag. Det ångar av outtalade frågor och slår an tonen för hela utställningen. Bakom gallret syns en vägg, som under lång tid utsatts för nån form av påverkan. Nu har den nått ett stadium där den slutliga krackeleringen är nära förestående. Förtäckta frågor larmar tyst när de försöker positionera sig. 

Menzels bilder talar annars till oss på olika sätt, man alla inbjuder till dialog. Det är inte så att man kan klampa på med vilken östgötska som helst. Varje enskilt verk kräver att man möter det i ett ickeverbalt språk som kan sanktioneras av båda parter – ett språk utan lexikon, utan åthävor, mera som ett undermedvetet dialogsystem. Utbytet sker på det hela taget glimtvis och vilar på en grund av framvuxna personliga förhållningssätt, förmågan att locka fram slumrande minnen och känslor etcetera. 

Många målningar verkar spegla ett skeende som pågått under lång tid, men som för bara ett ögonblick sedan sakta började ändra riktning, mot en annan vik av den kust kursen varit inställd på. Generellt sett är det här ett ovanligt spännande måleri som inviterar till ett långvarigt umgänge.

Karta: Galleri Sander