Konst
Maria Nordin: ”Encounters”
Passagen. Visas till 19/3.
Den tekniskt svårbemästrade akvarelltekniken skördar sina offer, men Maria Nordin har den förmåga och den insikt som tekniken kräver.
Här handlar det om ovanligt stora format. ”Camouflage”, exempelvis, har en bredd på drygt två meter. När man ger sig i kast med såna dimensioner, gäller det att vara väl rustad. Alla verk är dessutom föreställande, noga planerade. Grunden till varje målning är ett foto. Det kan öka känslan av realism, men även utmana den, i och med att fotoförlagan utgörs av en arrangerad bild. Hos Maria Nordin påverkas dock inte den konstnärliga digniteten, eftersom det alldeles uppenbart är hennes egen idé som har bestämt förlagans utseende.
I de här bilderna kan en betraktare bemöta uttrycket, både rakt av/förutsättningslöst och under inflytande av personliga erfarenheter. Förhålla sig till det måste man. Underliggande signaler frigörs allt eftersom. De inbjuder till en djupare granskning av de skenbart stillsamma förloppen. Situationerna som skildras lockar till tankar om ett före, ett nu och ett senare.
Som exempel kan jag välja målningen ”Hold”, där en man, som bara visar en hand och en bit av en arm, resolut greppar om en kvinnas bakhuvud. Hennes mörka hårsvall indikerar att en snabb rörelse för ett ögonblick sedan har bromsats in. Greppet om hennes huvud ser inte kärleksfullt ut. Min blick vandrar mellan handen och hårslingornas eget liv. Man leds in i centrum av en berättelse.