Malin Lagers mÄlningar ger hopp pÄ nyöppnade Konstforum

Konstforum öppnar sÀsongen i nya, fina centrala lokaler. EfterlÀngtat. I mittlinje mellan Konstmuseet och StÄhl Collection.

”Chandra och Ruby” (beskuren).

”Chandra och Ruby” (beskuren).

Foto: Christer FĂ€llman

Recension2022-08-20 07:11
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konst

Malin Lager

”TrĂ„dpoesi”, textil

Konstforum, Norrköping

UtstÀllningen pÄgÄr till 4/9

Först ut Ă€r Malin Lager. Hennes specialitet Ă€r att ”mĂ„la med symaskinen”. Med virtuos precision skapar hon impressionistiska bilder av collage och maskintrĂ„dar. Hon arbetar inte med programbara nya symaskiner utan med hantverksmĂ€ssig teknik, en Pfaffmaskin frĂ„n 1984.

Det Àr lÀtt att drunkna i teknikmÀssig beundran och glömma att medlen bara Àr vÀgen till mÄlet att skapa intressant konst. Hur lyckas hon med det? PortrÀtt och natur Àr hennes motiv och visst Àr de vackra. En del har en krispigt lyster som Àr förföriskt skönt.

Men jag saknar ocksĂ„ komplikationer, laddningar och motsĂ€gelser. Allt det som ger konsten sĂ€lta och fördjupning, manar till reflektioner och tvivel som till exempel i Andrew Wyeths mest berömda mĂ„lning ”ChristinaÂŽs World”. Vilken apterad stĂ€mning av mörka underströmmar!

Entydigt eleganta bilder finns ju dagligen en masse i dagens sociala medier. Men konsten har ocksÄ andra Àrenden som utskiljer seriositet frÄn snygg design.

Å andra sidan kan man kĂ€nna sympati med Malin Lagers outtröttliga tĂ„lamod att i mĂ„nader arbeta fram skickliga portrĂ€tt av en ung punkare, en Ă€ldre dam eller en yppig donna i en soffa. Det Ă€r ocksĂ„ ett slags motstĂ„nd att koncentrera sig med sĂ„dan passion – liksom pĂ„ trots mot samtidens elĂ€ndiga larmrapporter om krig och förstörelse i alla vĂ€derstreck pĂ„ vĂ„r arma, trötta planet i universums intighet. Hopp i stĂ€llet för uppgivenhet.