Konsert
Mahlers femma
Norrköpings Symfoniorkester.
Dirigent och klarinettsolist: Karl-Heinz Steffens.
9/12 Crusellhallen, 10/12 De Geerhallen.
Mahlers musik återfinns i den sydtyska romantiska symfonins utveckling. Både Schubert och Bruckner finns i röret, men Mahler går längre i sitt skapande när han vänder och vrider på problemen, kontrasterar och upplöser gamla harmoniska värderingar.
Symfonikerna var i sitt esse när de tillsammans med dirigenten Karl-Heinz Steffens musicerade fram denna högromantik. I klangpaletten fanns förutom det gängse: sju valthorn, fyra trumpeter, fyra flöjter och ett rikt slagverk.
Registret är brett och orkestern blommade ut i de praktfulla avsnitten med en sammansmältning av rytm och melodi, musiken har en förbluffande komplexitet. Speciellt tilltalades jag av de snabba kasten när musiken ständigt öppnar sig mot nya rum.
Och så Adagiettot; här finns så mycket kärlek, innerlighet och värme i denna kärlekssång till Alma. Magiskt.
I Aaron Coplands ”Klarinettkonsert” fick vi höra Steffens som solist. Det var spännande att se honom från andra sidan, en dansant musikant med glimten i ögat. Verkade trivas.
Han bjöd på ett skönt sug i den softa inledningen vars klangapparat växte, precis som man kan njuta av en behaglig insikt. Efter en läcker kadens blev det livfullare och rivigt då stråkarna fick agera storband.