Ny bok
Thure Svensson
FĂ€ltflygaren Nils Fredrik RodĂ©hn â ett kort och hĂ€ngivet flygarliv
Ăstergötlands Flyghistoriska SĂ€llskap
Bilden kom att toppa artikeln, som publicerades i Corren 13 december 2003. Vem piloten var tÀnkte jag inte pÄ. Men det har flyghistorikern Thure Svensson gjort. Resultatet blev boken om Nils Fredrik Rodéhns intensiva men korta flygarliv. Utsedd till Ärets flygbok av FLIT, en grupp av flygboksentusiaster som varje Är samlas pÄ Malmen.
Ăr den vĂ€rda utmĂ€rkelsen ? JodĂ„, tack vare ett intressant grepp av författaren.
Traditionella flygböcker skrivs oftast beskrivande i tredje person.
Thure Svensson har valt att trĂ€da in i RodĂ©hns stĂ€lle och skriva i jagform som en âskriven dramadokumentĂ€râ. Ett djĂ€rvt grepp men det fungerar. Man kommer mycket nĂ€ra inpĂ„ personen RodĂ©hn.
Att ta med nĂ„gra dikter han skrivit och beskriva Ă€ven familjen samt RodĂ©hns vĂ„nda över att inte vĂ„ga berĂ€tta att han hade en dotter, ger god nĂ€rkontakt. Thure Svensson har, tack vare kontakter med RodĂ©hns slĂ€kt, kunnat ta del av bĂ„de privata dagböcker och foton vilka familjen innehaft. Ăven tidiga reportage i Corren pĂ„ Malmen Ă€r en av kĂ€llorna.
Boken Ă€r omsorgsfull och beskriver RodĂ©hns hela karriĂ€ren som officer till det bittra slutet 5 februari 1920. DĂ„ företar RodĂ©hn en âalltför djĂ€rvâ manöver med en Albatros vilket leder till att planet störtar vid vĂ€gen mellan Lagerlunda och Lambohov. Vid olyckan omkom Ă€ven passageraren Rudolf Hedenblad.
Tusentals Linköpingsbor kantade gatorna nÀr Rodéhns kista kördes till tÄget för sista vilan pÄ Solna kyrkogÄrd intill Carl von Silow, Sveriges första dödsoffer inom militÀrt flyg, som omkommit 1915 efter en krasch pÄ Malmen.
MÄnga ovanliga flygplan som Rodéhn fick flyga under en vistelse i Frankrike 1919 presenteras föredömligt med bild och data.
De fantastiska skrönorna finns i boken. Som nÀr en smed ryckte ut och lagade en avbruten vinge med bandjÀrn sÄ att man kunde fortsÀtta flyga! Rodéhn var ocksÄ den första som flög nonstop frÄn Ystad till Boden. En fÀrd pÄ 7 timmar och 35 minuter i den tidens öppna flygplan.
Vid ett haveri 1919 bröt RodĂ©hn benet. Under konvalescensen skrev han ned hur mĂ„nga som omkommit vid militĂ€r flygning 1915â1919: 26 personer!
Men Rodéhn nöjde sig inte med att bara skriva. Han och hans flygarkamrater drev ocksÄ en kampanj för att fÄ starkare flygplansmotorer eftersom man ansÄg att Svenska militÀra flygplan hade för klena motorer för att klara okontrollerade flyglÀgen. De var vanliga eftersom varken piloter eller flygplankonstruktörer hade tillrÀcklig kunskap om dem.
Och just ett okontrollerat flyglÀge blev slutet pÄ Rodéhns bara 4-Äriga flygarliv.