"Gegget" ger relationdsdramat nya dimensioner

"Gegget" är en lyckad start för Östgöta teaterns nya Xscen.

Får bägge plats i ett förhållande? I värsta fall kanske ingen får plats.

Får bägge plats i ett förhållande? I värsta fall kanske ingen får plats.

Foto: Dan Berg

Recension2022-05-14 09:19
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

"Gegget"

Manus och regi: Karin Oscarsson

I rollern: Karin Oscarsson, Viktor Björkberg 

Koreografi: Camilo Ge Bresky

Spelas på Xscenen (Ung scen/öst) i Linköping 13-29 maj

Östgötateatern inviger Linköpings nya experimentscen med föreställningen “Gegget”. Nyöppnade Xscenen ska bidra med både nytänkande och konstnärlig frihet. Den har tidigare endast funnits i Norrköping. 

Relationsdramatik är givetvis inget nytt inom teatern. August Strindberg, Ingmar Bergman och Lars Norén är bara några av de namn som bidragit till en relationsdramatik som präglats av både naturalism och socialrealism. I "Gegget" experimenterar Karin Oscarsson med den dramatiska formen och låter dansen få en minst lika stor plats som det talade ordet.

“Gegget” syftar på det höga berg av måsten och krav som uppstår i en kärleksrelation. Det stora problem som detta drama formulerar är att detta vardagliga “gegg” kan förkväva lusten i relationen om inte paret lyckas bestiga detta berg.

Kampen mot detta “gegg” uttalas i repliker som sällan räcker till. Dansen får istället formulera irritation, uppgivenhet och längtan.

När paret äntligen lyckas ta sig uppför rampen så är det dags att bestiga nästa “gegg”. På detta sätt visualiserar denna föreställning på ett snyggt sätt rörelsen i ett parförhållande.

Blandningen av tal- och dansteater fungerar bra. Scenografin består endast av en ramp och rekvisitan är minsta möjliga. Scenrummets marginella inredning öppnar för stora spelytor vilket behövs eftersom “Gegget” både är en tal- och en dansföreställning.