Lust och glädje trotsar mörkret

Stora, starka, mättade målningar med många skikt. Sugande stämningar med underströmmar. Det är Max Books signum.

”Uppe vid stora vägen”, en av Max Books målningar.

”Uppe vid stora vägen”, en av Max Books målningar.

Foto: Christer Fällman

Recension2019-10-04 15:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Max Book: Uppe vid stora landsvägen

Målningar

Passagen Linköpings konsthall.  Visas till 13/11.

Fysiska, scenografiska uppenbarelser som brinner i gränssnittet mellan skönhet och undergång. Landskap och natur som klangbottnar för filosofiska reflektioner.

Med nästan 20 verk intar konstnären den stora hallen. Varje målning bär på sin egen laddade mystik. Lager på lager är de uppbyggda under lång tid. Akryl, collage, datasimuleringar, materia och personliga minnen vävs ihop till kompakta, kroppsliga iscensättningar.

Den atmosfäriska densiteten är hög och ibland nästan ogenomtränglig men lika fullt apterad med spänningar. Dystopier trycker på. Max Book går inte att skriva in i ett färdigt paradigm. Men nog finns det mycket av romantikens innersta, kluvna väsen i hans konst. Där finns bränsle för motsägelsernas nattliga seanser med skönhetsdyrkan, undergång, skräck, längtan och ond bråd död.

Men hos Book finns också en outtröttlig livsenergi som i över fyra decennier levererat samtidskonst av ständigt gedigen verkshöjd och substans. Från 1980-talets postmodernism till kritik av dagens förflackning bjuder hans målningar motstånd och utforskande av mörka vandringsleder i människans existentiella vara, samhällsliv och historia.

Lite överraskande känner man sig aldrig dyster till sinnes vid genomgången av hans utställning. Trots mörkret infinner sig alltid en vitaliserande lust och lågmäld glädje inför all denna kreativa urkraft. Målningarnas djupskikt och alla mångtydigheter inbjuder till ändlösa möjligheter av läsarter och tolkningar.

Karta: Passagen Linköpings konsthall