Ungdomlig nerv och vilja när konstdeltagare ställer ut

Med ett drygt 50-tal konstverk presenterar sig 24 deltagare från Lunnevads konstlinje. De går alla första året. Sökande och strävande.

Koppartryck av Agnes Mellin.

Koppartryck av Agnes Mellin.

Foto: Christer Fällman

Recension2021-12-03 19:14
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Lunnevads konstlinje Åk 1

Mjölby konstförening

Open Art House

Industrigatan 6, Mjölby

Utställningen pågår till 12 dec.

Porträtt och fåglar dominerar motivkretsarna. De är uppgiftsbaserade studier, vilket ger form och riktning åt pedagogiken. Som alltid inom konsten är det i första hand inte fråga om vad man gör utan hur det görs. Mycket går att lära ut, men inte allt. Hos vissa deltagare märks redan ett eget uttryck och egen puls.

Med nyfiken blick kan man gå runt, fram och tillbaka och titta igen. Den där målningen var riktigt bra och här har vi ett högst originellt grafiskt blad. Som konstintresserad blir man berörd av all denna ungdomliga nerv och vilja. Pandemier till trots har inte lusten och driften att söka sig till konstens källor minskat. Tvärtom. Det var omkring 100 sökande och en fjärdedel kom in i årskurs 1.

undefined
Koppartryck av Agnes Mellin.

Oljemålningar, grafik, photoshop, teckningar och keramik är de tekniker som deltagarna redan börjat pröva på. Målningarna dominerar i den relativt stora lokalen med hög takhöjd i gamla Lumafabriken.

Att kvaliteterna skiftar kan man se som en kvalitet i sig. Det ofullgångnas skälvande efter liv är lika rörande som det mera slipade och självsäkra. ”Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen som är mödan värd”. Vem minns inte skolbokens rader av Karin Boye.

Eller som Goethe skrev: ”Wer immer strebend sich bemüht, den können wir erlösen”. Strävan ger förlösning.

undefined
Linnea Granströms oljemålning ”Självporträtt”.
undefined
Linnea Granström, kopparetsning med omklädning i fågellyan.

Några konkreta exempel som särskilt förtjänar att lyftas fram. Dit hör Linnea Granströms sensibla självporträtt. Hon överraskar också med en fyndig och originell kopparetsning, där en fågel kränger av sig fjäderdräkten. Minh Kha Tran har gjort ett måleriskt och formmässigt välbyggt självporträtt med djärva blå linjer.

undefined
Minh Kha Trans självporträtt i olja.

Tydligt färg- och formbyggande finns också i Olga Eckerströms ”Alice gitarr”. Så även i Lucas Bliviks naturmålning ”Skäret”. Känsla för färgnyanser, komposition, ytor och helhet.

undefined
Lucas Bliviks ”Skäret”.

Sandra Vallin visar hur slingrande former i ansikte och bakgrund kan integreras till ett energitätt uttryck med säker blick.

undefined
Sandra Vallins självporträtt.

I ett särskilt rum finns intressanta exempel på hur konsthistoria och samtida digitala tekniker som photoshop kan användas i undervisningen. Deltagarna har fått i uppgift att lyfta in sina egna självporträtt i kända historiska målningar från renässansen och barockens klassiker. Mycket bra och lärorik övning med goda resultat.

undefined
Photoshop – ett galleri med klassiska förebilder.