Allkonstnären Noa Eshkol fyller museet

En visuellt skön, kraftfull och monumental utställning. Den fyller hela museets bottenplan. En israelisk allkonstnär tar plats i egen rätt.

I fonden en videofilm som återskapar ett av Noa Eshkols tidiga föreställningar från 1950-talet.

I fonden en videofilm som återskapar ett av Noa Eshkols tidiga föreställningar från 1950-talet.

Foto: Christer Fällman

Recension2022-03-26 12:14
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Noa Eshkol

Rules, Theory & Passion

Textila konstverk och dokumentation

Norrköpings konstmuseum

Utställningen pågår till 2 oktober

Av titeln skulle man kunna tro att det är en teoretisk och blodfattig produktion. Inte alls. Kontrastverkan mellan ”Regler, teori och passion” kunde inte ha varit större. Kroppens närvaro och de stora textila applikationerna skapar energi, färg och rörelse i samtliga rum på sammanlagt 600 kvadratmeter.

Det finns montrar, fotografier, texter och filmer. Men det som suger, lockar, pockar och drar uppmärksamheten till sig är de magnifika textila verken. Noa Eshkol (1924 – 2007) var dansare från början, men en kris i samband med Oktoberkriget 1973 frigjorde en  bildmässig aktivitet.

Färgstarka tygcollage skapades av stuvbitar och avlagda klädesplagg. Ofta deltog hela dansgruppen under Noas ledning. Kibbutz-liv och kollektivt arbete var sammanlänkade. Former, geometri, cirklar, riktningar och pulsen i uttrycken kan man se som en naturlig fortsättning på dansens koreografi och mening. Upprepningar och variationer.

Hennes egna dansföreställningar var tydligen minimalistiska i alla avseenden. Inga musik- eller ljudläggningar, ingen scenografi. Fokus låg på kropparnas rörelsescheman. Men det verkar som en helt annan explosivitet föddes i de stora bildmontagen och tygernas intensiva mönsterornamentik.

De stora formaten är häftiga att uppleva. Dynamiken vibrerar ut i rummen. Puls och hjärtslag, ordning och improvisationer interfolierar med varandra.

När man går runt i utställningsrummen är det intressant att börja filosofera kring skillnader, distanserna mellan vad ögon ser och vad man kan läsa sig till. Bild och text, fria konstverk och attributen omkring. De enorma väggkonstverken ger emotionella direktupplevelser, även om de är komplexa. Läsefrukter ger andra ingångar och sidospår.

Vidare lockas man att fundera över var dagens konstteorier står. Postmodernismens saga är i stort sett tilländalupen. Nu är det tillåtet igen att infoga konstnärernas biografiska historia. Och den mångtusenåriga judiska kulturens rikedom har en tyngd som lättflyktiga samtidsteorier kan vara avundsjuk på.

I konstmuseets programverksamhet ingår dansföreställningar live och förhoppningsvis spännande diskurser om judisk kultur både i diasporan och i Israel. Närvaron av Noa Eshkols arbeten ger en förtätad scenografi åt samtal.