Konstrunda frÄn favoritfÄtöljen

I Är blev konstrundan digital. BÀttre Àn ingenting. Men live Àr alltid bra. BÄde och Àr bÀst. Konstrunda frÄn fÄtöljen hemma.

Via Ă„rets digitala konstrunda kan man ta sig Ă€nda in Tivedsskogarna och trĂ€ffa Britt-Marie Dahlbergs ”Tre tanter” ute pĂ„ picknic.

Via Ă„rets digitala konstrunda kan man ta sig Ă€nda in Tivedsskogarna och trĂ€ffa Britt-Marie Dahlbergs ”Tre tanter” ute pĂ„ picknic.

Foto: Christer FĂ€llman

Recension2020-05-04 13:36
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konst

Norra VĂ€tterns Digitala konstrunda

www.nvbof.se

Motala–Askersund m.fl. PĂ„gĂ„r 1–31 maj

Allting förÀndras pÄ grund av ett elakt och oberÀkneligt virus. Politik, hÀlsa, ekonomi, kultur. Upplevelser av kultur bygger i sÄ hög grad pÄ fysisk kontakt inom teater, konst och musik. Nu transformerar mÄnga institutioner och konstnÀrer sina verk till digitala plattformar.

Norra VĂ€tterns traditionsenliga konstrunda var planerad sedan lĂ€nge till att Ă€ga rum 1–3 maj. Nu Ă€r den instĂ€lld och ersatt av en digital version som pĂ„gĂ„r hela maj. Hur fungerar det? Efter omstĂ€ndigheterna ganska bra, Ă€ven om en viss ovana mĂ€rks. Som nĂ€tbesökare mĂ„ste man ta god tid pĂ„ sig för att lĂ€ra kĂ€nna hur webbsidan Ă€r uppbyggd. Ibland halkar man ur eller en film kan koppla till andra youtube-lĂ€nkar etc. Ökad tydlighet och markeringar vore ocksĂ„ önskvĂ€rd.

Till en av mĂ„nga fördelar rĂ€knas den vida kontaktbarheten. Nu kan ju i princip konstrundan nĂ„ ut till hela vĂ€rlden. Och vi fĂ„r hoppas att Ă„rets digitala version ligger kvar – nĂ€st intill evigt. MĂ„nga konstnĂ€rer har lagt ner ett bra extra arbete. 

Mest uppskattar jag nÄgra av de filmer dÀr konstnÀren sjÀlv visar vÀgen in till sin ateljé och verkstad. Det Àr ju sÄ lÀtt att filma via sin mobiltelefon och samtidigt berÀtta om vad som visas. Det blir ganska personligt och enkelt. Korta filmer Àr bra. Metoden har dock bara utnyttjats av tio konstnÀrer av de sammanlagt 67 som medverkar. Hela föreningen har omkring 140 medlemmar.

PÄ startsidan www.nvbof.se fÄr man först allmÀn information och konstnÀrsnamn. Sedan kan man klicka sig vidare till konstnÀrernas egna hemsidor.

Det Àr ett bekvÀmt och smidigt sÀtt att fÄ inblick i ett geografiskt stort och spritt konstomrÄde. UtstrÀckt som det Àr Ànda frÄn södra Motala, via Askersund och djupt in i den mörka Tivedsskogarna. Normalt sett brukar man aldrig hinna besöka alla ateljéer per bil. Byte av bilstol mot hemmafÄtölj möjliggör den totala rundan. Ingen blir glömd.

Tiderna förĂ€ndras och vi med dem. För drygt 30 Ă„r sedan fanns nĂ€rmast en övertro pĂ„ datakraftens möjligheter konstnĂ€rligt. Jag minns t.ex. 1995 nĂ€r konsthallen FĂ€rgfabriken i Stockholm invigdes med data- och tv-skĂ€rmar. En del var krossade och en latinamerikansk konstnĂ€r tog mikrofonen och sa kĂ€rnfullt pĂ„ bruten engelska: ”But I say to you people: Better face to face than interface!”

Dagens smittorisk förhindrar detta. Undvik bara att hosta i den digitala telefonen.