Konst
Norra Vätterns Digitala konstrunda
www.nvbof.se
Motala–Askersund m.fl. Pågår 1–31 maj
Allting förändras på grund av ett elakt och oberäkneligt virus. Politik, hälsa, ekonomi, kultur. Upplevelser av kultur bygger i så hög grad på fysisk kontakt inom teater, konst och musik. Nu transformerar många institutioner och konstnärer sina verk till digitala plattformar.
Norra Vätterns traditionsenliga konstrunda var planerad sedan länge till att äga rum 1–3 maj. Nu är den inställd och ersatt av en digital version som pågår hela maj. Hur fungerar det? Efter omständigheterna ganska bra, även om en viss ovana märks. Som nätbesökare måste man ta god tid på sig för att lära känna hur webbsidan är uppbyggd. Ibland halkar man ur eller en film kan koppla till andra youtube-länkar etc. Ökad tydlighet och markeringar vore också önskvärd.
Till en av många fördelar räknas den vida kontaktbarheten. Nu kan ju i princip konstrundan nå ut till hela världen. Och vi får hoppas att årets digitala version ligger kvar – näst intill evigt. Många konstnärer har lagt ner ett bra extra arbete.
Mest uppskattar jag några av de filmer där konstnären själv visar vägen in till sin ateljé och verkstad. Det är ju så lätt att filma via sin mobiltelefon och samtidigt berätta om vad som visas. Det blir ganska personligt och enkelt. Korta filmer är bra. Metoden har dock bara utnyttjats av tio konstnärer av de sammanlagt 67 som medverkar. Hela föreningen har omkring 140 medlemmar.
På startsidan www.nvbof.se får man först allmän information och konstnärsnamn. Sedan kan man klicka sig vidare till konstnärernas egna hemsidor.
Det är ett bekvämt och smidigt sätt att få inblick i ett geografiskt stort och spritt konstområde. Utsträckt som det är ända från södra Motala, via Askersund och djupt in i den mörka Tivedsskogarna. Normalt sett brukar man aldrig hinna besöka alla ateljéer per bil. Byte av bilstol mot hemmafåtölj möjliggör den totala rundan. Ingen blir glömd.
Tiderna förändras och vi med dem. För drygt 30 år sedan fanns närmast en övertro på datakraftens möjligheter konstnärligt. Jag minns t.ex. 1995 när konsthallen Färgfabriken i Stockholm invigdes med data- och tv-skärmar. En del var krossade och en latinamerikansk konstnär tog mikrofonen och sa kärnfullt på bruten engelska: ”But I say to you people: Better face to face than interface!”
Dagens smittorisk förhindrar detta. Undvik bara att hosta i den digitala telefonen.