Kinda och Valdermarsvik möts i konst om klimatet

Konst om klimatet, klimatkonst – finns det? Som man frågar får man svar. Men vem kan undgå att tänka på klimatet. Konst ger nya perspektiv.

Mika Liffner: ”Good planets are hard to find”, akrylmålning.

Mika Liffner: ”Good planets are hard to find”, akrylmålning.

Foto: Christer Fällman

Recension2022-04-20 10:02
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Mika Liffner & Björn Svensk

”Tänker på det här med klimatet”

Målningar & teckningar

Galleri Skådebanan Linköping

Utställningen pågår till 7 maj 

Titeln på den här utställningen är sympatiskt öppen. Två konstnärer gestaltar sina tankar och känslor. Idén ska ses i sammanhanget med Naturcentrums klimatdagar i Linköping.

Mika Liffner lever som hon lär. Efter konststudier flyttade hon ett år till Arnheim och arbetade för den progressiva aktivistorganisationen Loesje. Därefter har hon sedan 20 år tillbaka varit bosatt på en lantgård i Tryserum, Valdemarsvik.

Gården med djur och egna odlingar driver hon med man och barn. Ekologi med hög grad av självförsörjning. Samtidigt under alla år har hon fortsatt att måla och ställa ut. Hennes konstnärliga, naivistiska och effektiva formspråk fick tidigt sin prägel med starka färger och texter. Hon målar snabbt i akryl och på återvinningsmaterial. Priser sätts fortfarande efter köparens ekonomi.

Klimatfrågor, politik, frihet och mycket annat har konsekvent varit Mika Liffners tematik. Hennes bildspråk är slagkraftigt och känns igen, fullt av liv och energi för en bättre planet.

Linköpingskonstnären Björn Svensk har rört sig över många olika fält, allt ifrån porträtt, människor, natur, musik och amerikanska bilar. Det sistnämnda må kanske har offrats på motsägelsernas altare till förmån för bi- och vitlöksodlingar med mera på torpet Kleven i Kinda.

Han har alltid varit en träffsäker tecknare med nerv och nu visar han upp sitt stora intresse för bins liv och villkor i en klimatansträngd natur. ”Slagen hjälte” är otvetydig. I hans konst finns en allt starkare kärlek till naturen, ”Allt för räven” samt dess motsats: kritik av kärnkraftverk och katastrofer får också sin plats. Målningen ”Katastrofens mörker” är en imponerande skicklig iscensättning i collagestil.

Men Svensk brukar hålla en jämnare kvalitet över lag. Det finns några nummer som inte riktigt är fullfjädrade. Men utställningen tillkom kanske med kortare varsel än vanligt?

Hur som helst är det ett lyckat tillslag att bjuda in dessa två östgötakonstnärer. Två olika karaktärer och stilar, båda med ett naturligt intresse för klimatfrågor. De pratar med varandra och med oss besökare på ett livfullt sätt. Med starkt, autentiskt engagemang. Inget flirtigt poserande här inte, utan äkta vara till innehåll och uttryck för planetens överlevnad.