KÀrleken flödar mellan publiken och HÄkan

StÀmningen och förvÀntningarna Àr pÄ topp nÀr energiknippet HÄkan Hellström intar scenen med sitt tolvmannaband, en hÀrlig syn dÀr alla har kostymer som för tankarna till klassisk cirkusvarieté.

HÄkan Hellström gav allt nÀr han showade loss pÄ StÄngebrofÀltet.

HÄkan Hellström gav allt nÀr han showade loss pÄ StÄngebrofÀltet.

Foto: Hedda Themner

Recension2023-07-30 13:25
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Med danssteg som minner om bĂ„de Chaplin och Michael Jackson öser HĂ„kan Hellström igĂ„ng showen. Han slackar inte pĂ„ linan för en sekund och Ă€r sjöblöt redan i tredje lĂ„ten. Publiken Ă€r med pĂ„ noterna frĂ„n första strofen. HĂ€r behövs ingen uppvĂ€rmning. TvĂ„ timmars toppnoterad scennĂ€rvaro torde vara en av hemligheterna bakom Hellströms framgĂ„ngar och han frĂ€lser mĂ„nga med sina omedelbara feelgood-texter. 

Hur bÀr sig HÄkan Hellström Ät, frÄgar sig Catrin Villaume FÀgerstrand.
Hur bÀr sig HÄkan Hellström Ät, frÄgar sig Catrin Villaume FÀgerstrand.

StĂ„ngebrofĂ€ltet Ă€r stort, Ă€ndĂ„ lyckas Hellström skapa omedelbar publikkontakt. Stora delar av konserten befinner han sig lĂ€ngst ut pĂ„ scenens ”tunga”. Han showar och dansar, jonglerar med hatt, kĂ€pp och mikrofon. KĂ€nda pop-örhĂ€ngen avlöser varandra och varvas med nya lĂ„tar. ”Du” och ”LovsĂ„ng” fĂ„r fin respons. Det kĂ€nns lekfullt och spontant med alla musikaliska instick som spĂ€nner brett frĂ„n psalmen ”Den blomstertid nu kommer” och Foreigners till trettiotalets ”En stilla flört” med Tutta Rolf. 

2022 slog han dubbla rekord och var första artisten nĂ„gonsin att spela pĂ„ Ullevi fyra kvĂ€llar pĂ„ raken. Med en artistkarriĂ€r som oförminskat bara fortsĂ€tter efter 23 Ă„r, Ă€r det nog fler Ă€n en artistkollega som grunnar över receptet pĂ„ den Hellströmska framgĂ„ngen. Hur bĂ€r han sig Ă„t, den hĂ€r anti-depressiva brustabletten vars röst knappast gĂ„r till musikhistorien och oftast spricker i refrĂ€ngen? LĂ„tmaterialet blir ofta stora hits, men sĂ„dana finns det gott om och vi lider inte brist pĂ„ popartister i Sverige. 

Fyrverkerier och konfettiregn. HÄkan Hellströms spelning innehöll det mesta.
Fyrverkerier och konfettiregn. HÄkan Hellströms spelning innehöll det mesta.

Kvar i glaset, nerkokt i en lyckosam kĂ€rleksbrygd mellan HĂ„kan och svenska folket finns hans sympatiska persona och bitterljuva credo. FrĂ„n det poppigt ösiga till sambatoner pĂ„ kongas, i sĂ„vĂ€l ballader som allsĂ„ngsdĂ€ngor berĂ€ttar han om sig sjĂ€lv som ”token vars hjĂ€rta brister”, om bakslag och tillkortakommanden, om hopp och böner om att allt ska ordna sig. 

Men framförallt pĂ„minner han oss om att kĂ€rleken alltid segrar och att vi ska vara rĂ€dda om varandra. Karl’n Ă€r sĂ„ genomsympatisk att Ă€ven de tjurigaste rockrĂ€varna har svĂ„rt att vĂ€rja sig mot den hĂ€r vidöppna kĂ€rleksbomben. Med sitt kuplettartade showmannaskap och en rad allsĂ„ngsskatter i ryggen har Hellström goda chanser att skriva in sig som nationalskald i de goa göteborgsgubbarnas och klassiska estradörernas led.