Konsert
Messiaen Quartet Copenhagen
Betyg 5
Linköpings kammarmusikförening
Tannefors kyrka, Linköping 22/1
Det är speciellt när en ensemble har namn och besättning efter ett musikaliskt verk. Med violin, klarinett, cello och piano har de utgått från den berömda kvartetten av Olivier Messiaen som också framfördes här.
Med det har de satt en riktning med egensinnig kammarmusik där de både arrangerar om större befintliga verk och beställer ny musik för dessa instrument.
"Förspelet till en fauns eftermiddag" av Debussy, som inledde var ett bra exempel på hur känd orkestermusik kan förvandlas i det lilla formatet. Här blev musiken gles och skör, nästan som nyfödd. Känslan var innerlig, stilla och drömsk. Detaljer och melodier kom nära.
På liknande sätt var det i slutmusiken ur Wagners opera "Tristan och Isolde". Men här är uttrycket mer teatralt med sin romantiska tragik.
Däremellan hördes det mycket fina "The faded garden" av danske Lars Klit. Fem korta satser med sparsmakad och expressiv musik i Weberns anda.
Messiaens "Kvartett för tidens ände" upptog resten av kvällen och blev en oförglömlig upplevelse. Det märktes att de spelat detta mycket. Musiken var fysiskt förankrad och växte fram organiskt och med en stark, förtätad närvaro.
De många unisona avsnitten spelades som en kropp, ofta i högt tempo. Det var ovanligt stora kontraster och dynamisk variation i tolkningen. Solosatserna skapade en stillhet som fick tiden att bromsa in.