EssÀer
Sven-Eric Liedman
I november
Albert Bonniers förlag
"I november" Ă€r lika skiftande som mĂ„naden sjĂ€lv kan vara, Ă„tminstone i Norrland. Ett tilltagande och oundvikligt mörker som plötsligt lyses upp med insiktsfulla snöfall och starkt ljus. IdĂ©historikern ser tillbaka pĂ„ ett liv som har varit rikt och lĂ„ngt â och den intellektuella gĂ€rningen har varit betydande.
Ăven om kroppen krĂ€ver lite stöd sĂ„ Ă€r sinnet ungt hos 83-Ă„ringen. Boken Ă€r underbart fri frĂ„n sjĂ€lvömkan och sentimentalitet, nĂ€r livet har varit upplyst försvinner terapeuten och minnena fĂ„r privilegiet att föra sitt samtal om den dialogiska fĂ€rden genom moderniteten, lĂ€rdomen och samhĂ€llspraktiken.
Vad Àr dÄ bÀst i denna förnöjda Älderdomsskildring? Faktiskt de mörka sidorna, episoderna nÀr det rationella förnuftet gör halt. SÄ sker vid den övertroende mormodern, vid faderns stumhet i sin prÀsterliga begrÀnsning och vid synen av den trafikdödade flickan vid vÀgkanten. Sven-Eric Liedman kÀnns mest angelÀgen nÀr han stÀlls inför oförnuftets mur, det uppbyggliga dÀremot blir lite grÄprÀktigt. Att han uttalar sig mot tidens förmörkande dumhet Àr förvÀntat, men han blir mÀnskligt rörande nÀr förnuftet gÄr bet.
EssĂ€n Ă€r understĂ€lld associationernas dans. Sven-Eric Liedman trĂ„r en regelbunden dans med fasta turer, Ă„rtionden av akademisk disciplinering styr stegen. En del redovisning kunde ha strukits, andra spĂ„r kunde ha dragits lĂ€ngre â och farligare. Men helheten Ă€r en sympatisk skildring av Ă„ldrandets olika repliker.