Jazz på jiddisch – en gränsöverskridande hybrid

Många musiktraditioner blandades i en varm och avspänd spelkväll i Equmeniakyrkan.

Staffan Mårtensson och Georg Riedel i nära och intensivt samspel.

Staffan Mårtensson och Georg Riedel i nära och intensivt samspel.

Foto: Lars H Jonsson

Recension2022-08-18 11:51
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Östergötlands Musikdagar

Jazz på jiddisch

Georg Riedel, bas, Johan Graden, piano. Staffan Mårtensson, klarinett. Gitarrduo Silvain & Jon. Östergötlands Musikdagar

Equmeniakyrkan, Linköping

Många hade kommit för att få uppleva legendaren Georg Riedel vid sin kontrabas.

Men först hördes duon Silvain & Jon från Linköping. Swingjazz med gitarren i centrum. Det handlar om Django Reinhardt. Musik från 30-40-tal med en särpräglad, snabb puls. Ett speciellt driv som ska fungera till dans. Men i Reinhardts anda är det en intensiv, ekvilibristisk musik med snabba solon. Framförandet imponerade, men ljud och akustik i kyrkolokalen var inte optimalt. 

Trion med Riedel, Mårtensson och Johan Graden vid flygeln, förmedlade på ett avspänt och lekfullt sått en spännande mix av musikaliska stilar. Kopplingen till klassikern Jazz på svenska var uppenbar. Riedels egen musik bär ofta spår av folktoner och sättet att improvisera här var ofta i Jan Johanssons anda.

Här uppfördes också ett beställningsverk. Dess titel "Hybrid" kändes mycket relevant, kunde varit rubrik för hela konserten. I denna duo i tre satser för piano och klarinett hörs ett konstmusikaliskt tonspråk, flertonalt och nästan modernistiskt. I det drömska och lyriska flödet smyger jazz och folkton in, vilket gör det till ett eget uttryck.

Riedel har hämtat upp jiddisch- eller klezmertraditionen och skapat något som nästan känns som pastischer. Men det egna och autentiska finns där. Det var flera vackra sånger, där vi tyvärr inte fick höra texterna.