Konsert
Radiokören med Östgöta Kammarkör
Dirigent: Kaspars Putniņš
S:t Lars Kyrka, Linköping 22/10
I söndags var det Linköpingsbornas tur att lyssna på de två körerna under ledning av Kaspars Putniņš. På Östgöta Kammarkörs önskelista stod ”The Drowned Lovers” som är tonsättaren Judith Binghams dramatiska parafras på C V Stanfords ”The Blue Bird”. Kvinnan erfar sin älskades otrohet och under en simtur drar hon honom med sig ner i havets djupför att drunkna. Körernas slimmade och massiva ljudmattor bildar blänkningar och reflektioner i vattenytan, döljandes den dramatik som utspelar sig i en bottenlös avgrund. Känsligt och lyhört framför mezzosopranen Anna Graca styckets dramatiska altsolo medan undergångsstämningar fortplantar sig i övriga körstämmor. Så reser sig plötsligt Stanfords blå fågel, lyfter och blickar ner över människornas triviala kärlekstrubbel. Blott en krusning på vattenytan kvarstår.
Från läktaren hörs Eleonora Poignants intensivt lockande kulning i Jesper Nordins ”Aspects/Herding Call”. Fäbodvallens melankoliska ljudlandskap breder ut sig och fyller kyrkorummet nu när vi når Radiokörens del av konserten.
David Wikanders ”Kung av Liljekonvalje” med text av Fröding är en annan klassisk körfavorit. Stycket synes kanske enkelt till ton och melodi men ”less is more”. Framförandet är skirt och lätt som morgondimmors slöjor över ängar och skär.
En av kvällens verkliga höjdpunkter är Ingvar Lidholms ”… o riveder le stelle” för 32-stämmig kör, en per sångare (!) om Dante Alighieris nedstigning i dödsriket. Mansstämmornas djupa, mörka klanger blir till smärtfyllda rop och kval i Infernots bråddjup medan kvinnostämmornas sirenlika skrin ömsom varnar och gäckar vällustigt ner i fördärvet. Lisa Carlioth levererar ett briljant sopransolo medan vandringen fortsätter genom Purgatorio. Kören förvaltar hela den dramatiska upplösning som utmynnar i ett förlösande, andligt klimax i Paradiso: ”Låt oss stiga upp och se stjärnorna”.
Konserten avslutas med flera spännande nytolkningar av Hugo Alfvén. Staffan Storms naturlyriska speglingar övergår i Ulrika Emanuelssons livliga danslekar fyllda av upptåg och ungdomlig fräschör. Med Anna-Karin Klockar återvänder vi till fäbodvallen och jäntans linberedning med ”Limu limulima”.