Konsert
”En fransk eftermiddag”
Crusellkvintetten: Nina Sognell, flöjt; Blanca Sans Ballart, oboe; Dan Larsson, klarinett; Andreas From, fagott; Katarina Andersson, valthorn.
Betyg: 5
Charlottenborgs slott, Motala 2/2.
De fem blåsarna uppvisade inte bara virtuost musicerande, utan även musik av två mindre kända tonsättare: Germaine Tailleferre och Paul Taffanel. Spännande bekantskaper.
Germaine Tailleferre (1892–1983) var den enda kvinnliga tonsättaren i Les Six, en grupp av sex tonsättare i Frankrike runt 1920-talet. Hennes musik sägs vara energisk och fantasirik, vilket Crusellkvintetten visade tydligt i sitt framförande av ”Choral et deux variations pour quintette á vent”, alltså ett stycke skrivet för just blåsarkvintett.
Tailleferre umgicks mycket med den mera kände Maurice Ravel (1875–1937) som hon också tog lektioner av. Och det var med Ravels ”Le tombeau de Couperin” som kvintetten inledde, ett stycke i fyra satser ursprungligen skrivet för piano.
Ravel, kanske mest känd för det populära orkesterverket ”Boléro” från 1928, skrev ”Le tombeau de Couperin” till minne av vänner som stupat under första världskriget
Paul Taffanel (1844–1908) var en fransk flöjtist och dirigent.
Han hade rykte som sin tids främste flöjtist. Crusellkvintetten hade valt hans ”Quintet” i tre satser och där märktes Nina Sognells flöjtspel extra mycket.
Vackrast under denna fina konsert var nog andantesatsen i Taffanels stycke. Men det är svårt att välja.