Föreställande motiv letar sig in

Konsten vore tråkig om inte gränser och stilar överträddes. Roger Simonsson gör lite som han vill.

”Haren, fågeln och du”. Målning av Roger Simonsson.

”Haren, fågeln och du”. Målning av Roger Simonsson.

Foto: Christer Fällman

Recension2020-03-16 12:15
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Roger Simonsson

Galleri Sander Linköping

Visas till 1/4

Tidigare målade han mera informellt och non-figurativt. Det gör han delvis fortfarande, men figurer och föreställande motiv letar sig allt mer in i hans bildskapande. Pastellfärger har fått maka på sig för mera jordigt dova tongångar.

Musiken har ofta spelat roll, vilket märks i rytmiserande grafiska blad. Linjer som spelar och spänner över ytor.

Sin utbildning fick han på anrika Hovedskous konstskola i Göteborg 1982–85. Grafiken var viktig för honom då. Han har egen verkstad utanför Växjö där han numera bor. Men bara i perioder arbetar han med grafiken.

Måleriet har fördelen att ett flertal bilder kan pågå samtidigt och mogna. Men Simonsson (f 1951) överarbetar inte sina bilder. De flesta ser spontana och improvisatoriska ut, men stäms oftast ”rätt” i slutänden i linjer och former. Både målningar och grafik bjuder in betraktaren i sina öppna bildvärldar.

Utställningens 25 verk håller ihop, trots vissa ojämnheter i enskilda bilder. Konstnärens handlag och tonartskänslighet leder honom ofta rätt. Bäst tycker jag om några målningar med följande titlar ”Haren, fågeln och du”, ”Havsljus lll”, ”Känslig för grönt”, ”Ön” och ”Hippiepoet”.

Samtliga präglas av lyckade kombinationer av abstraherande former och tydligt föreställande motiv. Lite överraskande möten mellan dessa två olika stilar gör målningarna bara mera intressanta och originella. Simonsson bryr sig inte längre om ”stil” eller konstriktningar. I mogen ålder kan han vara fri från sådana krav.

Karta: Galleri Sander