Drama/Thriller
Titel: Love and death
Visas på: HBO
I rollerna: Elizabeth Olsen, Jesse Plemons, Lily Rabe
Skapare: David E Kelley
Antal avsnitt: 7
Betyg: 3
Den mänskliga tv-serie-maskinen (känd för succéer som "Ally McBeal" och "Boston legal") pumpar ständigt ut nya titlar. Bara de senaste åren har David E Kelley levererat uppmärksammade miniserier som "The Lincoln lawyer" (Netflix), "Nine perfect strangers" (Hulu) och "The undoing" (HBO Max). Han verkar inte vilja sänka tempot och är nu tillbaka med ytterligare en blodig blandning av relationsdrama och rättegångsthriller. Dramatiserad utifrån en sann otrohetshistoria som slutade i brutal död.
I en tid när true crime-miniserier utgör 90 procent av alla tv-serier för vuxna är det lätt att känna en viss ansträngd migrän börja nalkas av denna premiss. Men det är ändå lätt att imponeras av David E Kelleys psykologiska förmåga och juridiska expertis (han brukade vara advokat). Å andra sidan är han så produktiv att en del av hans "whodunnit"-grepp känns välbekanta.
Det är sent 1970-tal och vi befinner oss i en sömnig småstad i Texas. Candy Montgomery (Elizabeth Olsen) har varit en god kristen och en god fru till sin make hela livet. Hon har tagit hand om barnen, hemmet och maten – och sjungit i kyrkokören. "Var är min payback?" frågar hon frustrerat en väninna. Candy anförtror en annan kompis att hon är extremt attraherad av Allan Gore (Jesse Plemons), en smådyster man som känner sig kvävd i sitt äktenskap där han har fått rollen som avelstjur.
Candy och Allan inleder en välkalkylerad affär, och David E Kelley fångar lockelsen i deras förbjudna romans – extra syndig i den superkristna miljön. Kelley drar ut på spänningen, ibland förbi en punkt där tålamodet tryter, för att bygga upp hur älskarna ses för att "planera" sina möten innan de faktiskt blir av.
Kärleksaffären följer sedan ett bekant mönster. Extatiskt sex och en djup känslomässig relation som äventyrar bådas äktenskap. Ond bråd död kommer som en konsekvens, och snart blir relationen föremål för en mordutredning där saker och ting – såsom alltid är fallet – inte är vad de verkar. Ja, David E Kelleys förmåga att flippa på dramatiska förväntningar gör ironiskt nog att man vet man vad man får. Men "Love and death" är ändå tillräckligt välskriven för att aldrig förlora greppet om sin publik.