Konst
Camilla Lothigius: ”Overlaps”
Måleri, skulptur
Galleri Vreta Kloster. Visas till 17/10.
Det konkretistiska måleriet har funnits i sådär 75 år. Camillas verk kan ses som en typ av dialog med denna ”ism”. Dock med skillnaden att hennes sammanhang är mindre statiska. De befinner sig nånstans emellan kontinentalplattors oförutsebara rörelser och den lika oförutsebara, nätt och jämnt återhållna kraften hos väldiga timmerbrötar.
Till en början kan man kanske tycka att det inte händer så mycket i målningarna, men strax lösgör sig uttryck som får mig att tänka på ord som ”rapid”, vilket egentligen svär mot den inneboende pulsen hos den här typen av bilder. Den mest påtagliga känslan är ändå den av tillfällig inbromsning, som för att ge tid till att visa upp en sida av behärskat lugn. En del av bildlösningarna kan föra tankarna till en sorts spegeleffekter, vilka bidrar till detta lugn.
I några verk förekommer inbrytningar, som för med sig lite extra ljus, men som framförallt öppnar upp konstruktionerna på olika sätt. Nånting, som man inte alls behöver sätta ord på, berikar bilden på ett sätt som gör att det talande begreppet ”allting finns” passar in.
Tre sinsemellan helt olika skulpturer visar att Camilla Lothigius idévärld kan ta sig många olika uttryck. ”Every turn” är den mest framträdande, där den liksom svävar en bit ovanför golvet och ser ut att kunna dra till med en överraskande omformning, vilket ögonblick som helst.