Ett otroligt fenomen är tillbaka

Tiden går, men Björn Svensk består. I över fyra decennier har han arbetat konstnärligt. Han finns ständigt i östgötskt konstliv.

Still here, självporträtt, oljemålning med existentiell laddning på liv och död.

Still here, självporträtt, oljemålning med existentiell laddning på liv och död.

Foto: Målning: Björn Svensk

Recension2020-03-16 11:35
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Björn Svensk: Medan tiden går

Målningar, teckningar

Galleri K-ringen, Motala

Visas till 5/4

Hans utställningstitel har många laddade undertexter. Medan tiden går, barnbarnen blir fler och konstlivet förändras – så fortsätter denne Svensk träget sin konstnärliga diskurs. Levande, föreställande och berättande bildkonst är hans signum. Visst kan man se subtila förändringar i hans bildspråk, men hans skrift är ändå lätt igenkännbar. Likaså hans motivkretsar: landskap, natur, stadsmiljöer, människor, musik, bilar och en viss kritisk samhällelig hållning.

Titeln har för oss som känner honom även en djupare, existentiell innebörd. Tidigt en morgon i september 2018 stöp han av cykeln uppe på Kanberget. Hjärtstillestånd utan syre, två veckor i koma på US. Vem trodde detta kunde hända just honom? Han som alltid sågs med vinnande löpsteg kvällstid på stan. En man med superkondition.

Medan tiden går kom Svensk tillbaka – överraskande snabbt. I höstas med en stor utställning i Norrköping och nu för första gången en soloutställning i Motala. Ett otroligt fenomen. Och hans konst är lika obruten, aktuell och personligt närvarande som alltid.

Ett starkt och utlämnande självporträtt: ”Still here” vittnar om hans upplevelse av den tunna gränsen mellan liv och död. Där står han fortfarande med naken överkropp och höger hand över bröstet. En fågel fladdrar intill ivrigt och livsbejakande med vingarna. Starkt, mycket starkt! Påminner om konstnärer som Lucien Freud.

En särdeles skicklig tecknare har han alltid varit. Se bara på kvinnan i gräset, ”Sleep softly”, med ett avancerat förkortningsperspektiv som hämtat från de gamla 1600-talsmästarna. Och hans målningar glöder alltjämt av nerv och intensitet. Här finns inget inställsamt finlir,  bara fokuserat engagemang i nutid och dåtid. Det märks att han arbetar igenom varje bild noggrant. Ingen quick fix. Här och var finns nostalgiska tillbakablickar, men det står han för. Den här gången överraskar han dock med att bara visa ett enda bilmotiv, en grann Cheva Impala.

Allsidigheten och aptiten på olika motiv är påfallande i de 36 olika verken på utställningen. Porträtt på amerikanska 60-talskonstnärer som han gillar t.ex. Rauschenberg, Rosenquist, Jasper Johns, Lichtenstein. Konstreferenser varvas med musik- och naturscener. Alltid högst personliga urval.

Karta: K-Ringen