Konsert
Orgelveckan 2023. Hedvigs kyrka Norrköping: Orgelfyrverkeri med Ulf Tellin
Östra Skrukeby: Berättelse i barockens orgelmusik med Joel Speerstra.
I regi av East Sweden Organ Academy.
Orgelveckan 2023 erbjuder nära 70 tillfällen att lyssna på orglar i Linköpings stift. Det är en sannskyldig skatt av vackra klangverktyg som bor i kyrkorna. De omspänner en tidsperiod på ungefär 300 år.
Den inledande helgen gavs två exempel på den stora spännvidden i både tid och i musikaliska uttryck, stil och tradition. Vi ska inte glömma kyrkorummen som är en del av klangen och som bidrar till stämning och tidsatmosfär.
Under Kulturnatten i Norrköping har Ulf Tellin skapat en tradition av att visa upp den stora orgeln i Tyska kyrkan. I ett fullsatt kyrkorum ljöd sent på kvällen orgelromantikens höjdpunkt César Franck. Heroisk musik med stort anslag. Svulstig men också glittrande vacker. Tellin fick musiken att flöda i breda klangsjok.
Med Wagner togs romantiken lite längre i harmoniska spänningar. Här var det den innerliga sidan av operamästaren. Tellin gjorde en mjuk, stilla tolkning av "Liebestod".
Att tolka Sibelius orkesterverk "Finlandia" för orgel är inte enkelt. Det fanns fina avsnitt i kvällens version och ljuva soloregister men det kändes lite begränsat som helhet.
Med Tellin blir det gärna Philip Glass upprepade ackord och improvisation som avslutning är obligatorisk. Denna kväll runt klassiska örhängen.
Orgelhistoriens störste improvisatör var sannolikt J.S. Bach. Men han var inte först i barocktiden med att skapa fantastisk orgelmusik.
I Östra Skrukeby kyrka ledde forskare och musiker Joel Speerstra (högskolan i Göteborg) en resa genom orgelverkens mysterier och konstruktioner. Denna kyrka har en välbevarad Linköpingsbyggd orgel från slutet av 1700-talet.
Det kändes mycket autentiskt att få uppleva Pachelbel, Kuhnau och Bach i denna miljö. Verkens matematiska former och innebörder med talserier som tolkas till text, är inte helt lätt att förstå. Men anspelningar på mytologiska berättelser var underhållande med stor variation i både spel och kompositioner.
Även om Speerstra kommenterade sakkunnigt så var det musiken i sig som lämnade starkast spår. Hans tolkning av Bachs "Ciaconna" fick fram både det lyriskt sköna, dramatiska energi och dansant lätthet.
Även föregångaren Kuhnau hade spänningar och kontraster i sin musik som var mycket fint att få höra. En exklusiv konsertupplevelse.