Erotiska undertoner och parallella världar

Cecilia Uhlins färggrafiska konst är alltid fascinerande. Den är vacker och mångbottnad. Olika rum- och tidslager bäddas samman.

Cecilia Uhlin bredvid ett av sina färggrafiska verk ”The Visitor” i galleriet.

Cecilia Uhlin bredvid ett av sina färggrafiska verk ”The Visitor” i galleriet.

Foto: Christer Fällman

Recension2022-11-23 19:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Cecilia Uhlin

"Wonderland"

Grafik

Galleri Skådebanan

Utställningen pågår till 17 december

Hon tillhör ”krogens kvinnor”, det vill säga de som arbetar på Krogen Amerika, Grafikcentrum i Östergötland. Det rödmålade timmerhuset ligger uppe på Storgatan i Linköping. Här trycker hon sina färgetsningar. Det är ofta avancerat. Varje färdigt konstverk kräver ett 20-tal olika tryckprocedurer.

Slutresultaten ser ut som dubbeltydiga collage av parallella världar. Arkitektur, människor, lövverk, natur, djungel, statyer integreras på ett sofistikerat sätt. Cecilia Uhlin använder färgfoton från egna resor i mängd olika miljöer: Machu Picchu i Peru, höghus från USA, bilder från Australien, Egypten, Marocko. Men även Lappland finns med.

Hennes fasta punkt är ett äldre hus utanför Nykil. Ett hus med en något överväxt trädgård. Härifrån har hon nu hämtat ett nytt, motiviskt inslag med 15 små bilder på rosor och pioner, inte utan erotiska undertoner. Det verkar som om hon inte alltid håller med om Gertrude Steins klassiska statement: ”En ros är en ros är en ros”. 

Även runda bilder är en nyhet i Uhlins konstnärliga universum. Rundlar, cirklar, evighetssymboler. Även här finns motiv med växter, byggnadsverk, statyer med tillägg av äldre graffiti som tecken.

Det är mycket fantasi och täta stämningar i mångskiktade arbeten. Man kan se och begrunda dem länge. Färgskalorna är poetiskt avstämda i subtila toner.