En final med stjärnor på slottet

Vilken avslutning. För sista gången under sin landshövdingska karriär hälsade Elisabeth Nilsson konsertpubliken välkommen till Linköpings slott på lördagseftermiddagen. Och märkbart tagen av upplevelsen efter mezzosopranen Josefine Anderssons och pianisten Daniel Beskows tolkningar av en serie nordiska sånger tackade hon publiken och ledningen för Kammarmusik i Östergötland för sig och sin tid som värd för konserterna på Linköpings slott.

Stor närvaro. Josefine Anderssons operaskolning hjälpte henne skapa en kraftfull gestaltning av sångerna.

Stor närvaro. Josefine Anderssons operaskolning hjälpte henne skapa en kraftfull gestaltning av sångerna.

Foto: Helena Lundberg

Recension2018-05-20 12:04
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur hade då Josefine Andersson och Daniel Beskow förgyllt denna stund? Genom att bjuda den fullsatta slottssalen på konstmusik av hög klass, framförd av två unga stjärnor som säkert kommer att låta höra talas om sig under många, kommande år.

Flera inslag stod ut i det starka programmet: I Pär Lagerkvists ”Det blir vackert där du går” tonsatt av Gunnar de Frumerie skapade Andersson och Beskow en härlig kontrast mellan det delvis spindelvävstunna kompet och sångerskans starka och omfångsrika stämma. Tove Ditlevsens gripande dikt ”Saa tag mit hjerte” blev i Hugo Alfvéns tonsättning en innerlig kärleksmanifestation där den operaskolade Josefine Andersson underströk texten med både kropp och mimik på ett övertygande sätt.

Daniel Beskow framförde också två solostycken för piano. Wilhelm Stenhammars Fantasi i h-moll är en av mina klara favoriter och i Beskows händer blev fantasin en böljande upplevelse. Och detta trots att slottets Blüthner-flygel förmodligen sett sina bästa dagar.

Låt oss hoppas att den nya landshövdingen Carl Fredrik Graf kan axla sin företrädares roll i det östgötska musiklivet. Är han bara hälften så musikintresserad som Elisabeth Nilsson har vi en bra gemensam grund att stå på.