En avskalad Carmen med närvaro

Bizets opera Carmen är väl ett av de mest kända och älskade av alla musikdramatiska verk. En förklaring till det är Bizets förmåga att skriva melodier som för handlingen framåt. De sätter sig och griper tag. Det är musik som är tillgänglig och enkel men med en tragisk underton som berör.

Carmen (Miriam Treichl) och Don José (Joachim Bäckström) i en smärtsam uppgörelse

Carmen (Miriam Treichl) och Don José (Joachim Bäckström) i en smärtsam uppgörelse

Foto: Lars H Jonsson

Recension2019-04-28 21:13
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En annan orsak är nog huvudkaraktären som är en kvinna som utmanar och överskrider gränser och som samtidigt fullbordar ett tragiskt öde som tidigt kan anas. Som åskådare kan vi känna med och stötas bort men det är svårt att vara likgiltig. Här finns en nerv som drabbar.

Den konsertanta versionen i Crusellhallen visar att denna opera klarar sig bra utan scenografi och sceniska effekter. Det är en samlad, koncentrerad föreställning där musiken lyfts fram. Också genom arrangemanget för en mindre blåsorkester, vilket ger något av en kammarmusikalisk känsla och närhet; Soloinstrument träder fram. Ljudbilden är transparent.

Tolkningen är stram och stiliserad. Det behärskade och återhållna förstärker tyngden och dramatiken. Det sentimentala blir aldrig överdrivet och det finns en trovärdighet i uttrycket som är imponerande. Detta gäller framförallt huvudrollerna.

Kören är också en del av spelet, om än i bakgrunden. Som folkmassa eller rövarband är den engagerad och levande. Rösterna släpper loss, lekfullhet och samspel gynnar körklangen. Det kan vara lite rörigt men det är bra tryck i sången.

Orkestern balanserar bra mot detta. Christoffer Nobin är en lyhörd dirigent som med små gester får ensemblen att följa sångsolisterna. Tempot är ofta snabbt. Energin hög.

Miriam Treichl är som klippt och skuren för Carmen. Både i röst och uttryck har hon en tyngd och pondus som är övertygande. Joachim Bäckström tolkar fint våndan i Don Josés gestalt och röst.

Olle Perssons Escamillo är tryggare och nästan gemytlig, men kraftfull. Medan Teresia Bokor är en innerlig och ljuv Micaela.

Opera

Carmen Konsertant version av George Bizets opera. Crusellhallen Linköping. Östgöta Blåsarsymfoniker, Östgöta Kammarkör. Dirigent: Christoffer Nobin. Regi: Henrik Ståhl. Solister: Miriam Treichl, Joachim Bäckström, Olle Persson, Teresia Bokor, Åsa Jäger, Matilda Sterby
Läs mer om