Det "okĂ€nda" Östergötland –UFO:n, spöken och troll

Förtrollning, avförtrollning och Ă„terförtrollning. I den nya boken “Det förtrollade Östergötland” förs vi tillbaka till en magisk tid dĂ„ östgötarna var omgivna av troll, tomtar och spöken, men frĂ„gan Ă€r om vi inte Ă€nnu Ă€r förtrollade?

1.DjÀvulen var en central gestalt i den östgötska folktron. 2. Ett troll byter ut ett mÀnniskobarn mot sitt eget. 3. Mylingen, barnspöket, dök Äter upp i svenska sprÄket genom Astrid Lindgrens berÀttelser. Illustrationer av Ann-Sofie Matsson.

1.DjÀvulen var en central gestalt i den östgötska folktron. 2. Ett troll byter ut ett mÀnniskobarn mot sitt eget. 3. Mylingen, barnspöket, dök Äter upp i svenska sprÄket genom Astrid Lindgrens berÀttelser. Illustrationer av Ann-Sofie Matsson.

Foto:

Recension2023-03-16 19:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r helst vidskepelse och folktro kommer pĂ„ tal drar jag mig till minnes en mycket gemytlig och trevlig gammal arbetskamrat frĂ„n Åtvidaberg som förkroppsligade just det i modern tid. Han var rörmokare, dansbandsmusiker, lĂ€tt konspiratoriskt lagd sverigedemokrat, sĂ„ kallad ”klimatförnekare”, sĂ„ smĂ„ningom ”antivaxxare” och hade dessutom en stark tro pĂ„ andar och spöken. 

Det har hĂ€vdats att vi lever i avförtrollandets tidsĂ„lder. Vetenskapen och förnuftet Ă€r pĂ„ frammarsch medan religion och vidskepelse trĂ€der tillbaka i det moderna sekulariserade samhĂ€llet. Tro vĂ€ger lĂ€tt mot vetande och individens frihet och ansvar stĂ€lls framför kollektivets normer och traditioner. Samtidigt leder det till förvirring, oro, ilska och till och med hat nĂ€r mĂ€nniskor inte lĂ€ngre Ă€r sĂ€kra pĂ„ vad som “gĂ€ller” eller vilka de sjĂ€lva â€œĂ€r”. 

undefined
Artonhundratalets östgötar levde Ànnu i en förtrollad vÀrld, men finns inte magin kvar bland oss Ànnu?

Visst kĂ€nner vi igen oss i en sĂ„dan utveckling i vĂ„r egen samtid, Ă€ven om bilden ofta framstĂ„r som oklar och motstridig. Artonhundratalets industrialisering och begynnande urbanisering fick stor betydelse för “avförtrollningen”, mĂ€nniskor lĂ€mnade byarna och det gamla bondesamhĂ€llet dĂ€r Ă„rstidernas vĂ€xlingar utgjorde rytmen i livet och befann sig vartefter i en situation dĂ€r skiftbyten och fabriksklockans klĂ€mtande i stĂ€der och bruksorter snarare ramade in vardagens lunk. 

undefined
Under 1800-talet började östgötarna flytta in till stÀderna för att arbeta i fabrikerna, med sig tog de sin folktro frÄn det gamla jordbrukssamhÀllet. Norrköpings BomullsvÀveri AB grundades 1852 och bilden Àr taget 1940.
undefined
LÄngt in i de moderna fabrikerna pÄ 1900-talet kunde man fortfarande skymta tomar och andra vÀsen. Holmens pappersbruk i Norrköping pÄ 1980-talet.

Historikern Björn Horgby skildrar i antologin “Det förtrollade Östergötland” hur den förindustriella östgötens förestĂ€llningar dröjde kvar pĂ„ verkstadsgolven under hela 1900-talet. Tidigare hade man levt i en vĂ€rldsuppfattning som omfattade kristna förestĂ€llningar om Gud och djĂ€vul, en stark ödestro samt att det genom magi gick att pĂ„verka tillvaron. MĂ„nga av oss har inte minst mött sĂ„dan folktro i Astrid Lindgrens ”Emil i Lönneberga” som fĂ„ngar 1800-talets svenskars verklighetsbild med vĂ€sen som tomtar, troll, jĂ€ttar, rĂ„n, gengĂ„ngare och mylingar som togs givna fenomen. Olika platser, som Löfstad slott, omgĂ€rdades av förestĂ€llningar om öppna portar mellan levande och döda. 

undefined
1.DjÀvulen var en central gestalt i den östgötska folktron. 2. Ett troll byter ut ett mÀnniskobarn mot sitt eget. 3. Mylingen, barnspöket, dök Äter upp i svenska sprÄket genom Astrid Lindgrens berÀttelser. Illustrationer av Ann-Sofie Matsson.

Samtidigt Ă€r det knappast sĂ„ enkelt som att trolldomen bara försvann ur mĂ€nniskors liv. Genom reformationen pĂ„ 1500-talet tog prĂ€sterna upp kampen med den folkliga magin som levt sida vid sida med kyrkan under medeltiden. HĂ€r förbjöds de lekfulla och överskridande karnevalerna (som Ă€nnu Ă€r vanliga i katolska lĂ€nder) och trollkunniga började förföljas som hĂ€xor förbundna med djĂ€vulen. Samtidigt lever magin vidare, Ă€ven bland de lĂ€rde. Under 1700-talets upplysning fanns ett stort intresse för sĂ„dant som talmystik och det har sedan tagit sig olika uttryck i former som spiritism, teosofi och nyandlighet. Det finns de forskare som hĂ€vdar att avförtrollningen egentligen Ă€r en myt, vĂ„rt behov av att finna nya meningsskapande verklighetsförklaringar har givit upphov till alla möjliga strömmingar som ersĂ€tter de gamla religionerna, somliga rĂ€knar ocksĂ„ psykoanalys och marxism till dessa, eller nationalism och andra ideologier. 

undefined
Ett skogsrÄ (illustrerad av Ann-Sofie Matsson) och hushÄllerskan Selma Charlotta Lindholm pÄ 1910-talet.

I “Det förtrollade Östergötland” skriver historikern och museimannen Björn Lillieblad om tron pĂ„ UFO:n som en sĂ„dan yttring. VittnesmĂ„l om bortföranden av utomjordingar kan jĂ€mföras med hur mĂ€nniskor blev “bergtagna” av troll förr i tiden. Det finns flera östgötska UFO-incidenter, frĂ„n KolmĂ„rdskogarna till Kisa och numera finns det ocksĂ„ verkliga “ghost busters”, spökjĂ€gare som spĂ„rar gastar. Och visst finns det ett samband mellan öppenheten för det “andliga” och allsköns konspirationsteorier i vĂ„ra dagar, mĂ„nga mĂ€nniskor tror sig ha “sett ljuset” och fĂ„tt insikt om hur verkligheten “egentligen” Ă€r. Man kan exempelvis höra mĂ€nniskor betvivla att mĂ€nniskan varit pĂ„ mĂ„nen och samtidigt vara starkt övertygade om att Egyptens pyramider byggdes av utomjordingar. I dag har individualismen och relativismen samt sammanbrottet av det gemensamma nĂ„tt en sĂ„dan grad att mĂ€nniskor kan ”vĂ€lja” att förneka sĂ„dan som mĂ€nniskans klimatpĂ„verkan eller covids existens, eller att bara definiera sig som det man ”kĂ€nner sig” som. 

“Det förtrollande Östergötland” ger en djup och rik bild av förtrollning nu och dĂ„ men mĂ„nga bĂ„de spĂ€nnande och humoristiska exempel pĂ„ berĂ€ttelser frĂ„n runt om i lĂ€net. Dessutom Ă€r den lĂ€ckert illustrerad av Ann-Sofie Matsson och bildsatt med gamla fotografier, ett litet praktverk att ha hemma bokhyllan. 

Böcker

Björn Lillieblad, Björn Horgby, Mikaela Radakovic KjÀll

“Det förtrollade Östergötland – Folktro och sĂ€gner dĂ„ och nu"

Östergötlands museum