Därför blir Linköpingsfödda författarens nya bok särskilt njutbar

Den svenska bilderboksskaparen Anna Bengtsson växte upp i Vreta Kloster och flyttade senare till Stockholm. Sedan mitten av 80-talet har hon varit verksam som illustratör och författare och har skapat lång rad bilderböcker på egen hand men även tillsammans med andra författare.

Vi som bor hos oss heter författaren och illustratören Anna Bengtssons nya bok.

Recension2024-06-11 05:00

Vi som bor hos oss

Anna Bengtsson

Alfabeta

3-6 år

Ett äldre sommarställe får stå som yttre ram i Anna Bengtssons senaste bilderbok Vi som bor hos oss. Gustav och Hanna är två människor som bor i huset under det varma halvåret. Gustav är mån om att dela med sig till alla de djur som också ser huset som sitt. Tomten är full av små och stora gäster men berättarjaget Hanna är skeptisk till hans frikostighet. Tveksamheten inför att dela med sig är det som driver berättelsen framåt. Genom boken får vi följa de två olika perspektiven och resultatet blir en tankeväckande skildring om hur människor, djur och natur hör samman.

I det lilla finns det stora, Anna Bengtsson är känd för att återge vardagliga situationer och miljöer ur vilka hon utvinner berättelser. Hon är alltid noga, snudd på dokumentarisk, i sitt sätt att beskriva miljöer. I Vi som bor hos oss resulterar det i faction, en blandning av fiktion och fakta, där läsaren får veta mer om allt från pilfinkar till gråsuggor.

I starka färger och med stor detaljrikedom tecknar hon med mjuk penna djuren som lever i och runt huset. Texten och bilden väger lika mycket och det gör det särskilt njutbart att uppleva hennes berättande. Boken har det där särskilda tilltalet som gör att man som läsare vill titta noga på bilderna medan man läser för att kunna räkna ut vad som kommer att hända. Det blir en upptäcktsfärd med allt från musmamman som flyttar sina ungar till ny plats, till tvestjärtar som väntar på tidningen i brevlådan, till avsågade grenar som ska underlätta tornseglarnas framfart. Allt som allt blir det en dråplig berättelse för både stora och små om vikten av att kunna leva tillsammans trots att man inte drar jämnt.

Emelie Ljungberg är bibliotekarie och frilansjournalist och har recenserat barn- och ungdomslitteratur sedan 2007.