En vÄldsam verklighet med vemod

Den unga kvinnans berÀttelse som vi sÀllan hör den. En livsstil som gradvis övergÄr i allt tyngre kriminalitet. Det Àr tragiskt men angelÀget.

 Sofia Karemyr gestaltar berÀttelserna med lÄgmÀld skÀrpa.

Sofia Karemyr gestaltar berÀttelserna med lÄgmÀld skÀrpa.

Foto: Leonard Stenberg

Recension2023-11-01 21:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Teater

Fakk alla 

PĂ„ scen:  Sofia Karemyr. Regi och manus:  Ulf Stenberg och Emil RosĂ©n Adsten. Musik: MĂ„ns Lundberg.

Samproduktion Teater Fryshuset och Unga Dramaten. 

Sagateatern Linköping. 

PĂ„ Teater Fryshuset arbetar man sedan lĂ€nge med politisk teater. Det Ă€r lite som i 70-talets anda. Skillnaden Ă€r bara att istĂ€llet för att proklamera ideal och program för en bĂ€ttre vĂ€rld, förmedlar de dagens verklighet. Bearbetar och Ă„terberĂ€ttar, skoningslöst. Kriminalitet och gĂ€ngkultur. SjĂ€lvdestruktivitet. 

Att ta del av det blir att uppleva inifrĂ„n; den gĂ€ngvĂ€rld som vi dagligen hör om i medier. Problemet med medieflödet Ă€r att vi inte ser eller förstĂ„r mĂ€nniskorna. Vilka Ă€r de? Hur hamnade de hĂ€r? GĂ„r det att se nĂ„gra mönster i det destruktiva? 

I tidigare pjÀser har det handlat om killarna. Senast den personliga och tunga Bye bye bror. Men det Àr inte lÀngre bara mÀn som driver kretsloppet av droger, kommers och vÄld. Fryshuset och Unga Dramaten vill uppmÀrksamma att fler kvinnor tar plats; skadar och skadas i detta.

Fakk alla, Ă€r liksom tidigare spel, vittnesmĂ„lsteater. Ett aktuellt, dokumentĂ€rt material utgör grunden. HĂ€r intervjuer med flera kvinnor. SĂ„ smĂ„ningom utkristalliserades det till tvĂ„ personers berĂ€ttelser som knöts ihop till en, som Sofia Karemyr gestaltar med lĂ„gmĂ€ld skĂ€rpa. 

Vi fÄr ocksÄ ta del av originalmaterial i form av filmklipp dÀr det lÀses ur dagböcker. En filmad scen Äterger ett förhör med en ung kvinna som begÄtt ett rÄn.

Ljudet pĂ„ dessa filmklipp Ă€r tyvĂ€rr svagt. Rösten som lĂ€ser Ă€r vek. Det gör att inslag av verklighet som borde vara de starkaste och mest drabbande, passerar förbi eller missas helt. Som helhet kan jag tycka att det ocksĂ„ blir en lite för jĂ€mn och upprepad historia. 

Karemyr Àr stark i sin nÀrvaro och hennes tilltal nÄr ut. Men tempot Àr lÄngsamt med en stillsam stÀmning. Vemodig musik i bakgrunden. Det kunde varit mer kontraster. BerÀttelsen Àr viktig men ganska förutsÀgbar.

Men jag lĂ€r mig saker: Att skolans brist pĂ„ stimulans och oförstĂ„else för en begĂ„vad, ambitiös individ kan leda till vĂ„ldets utanförskap blir en tankestĂ€llare. 

Att den sĂ„ kallade ”ungdomsvĂ„rden”, SIS-hemmen, lĂ€nge varit de destruktiva miljöer som nyligen uppmĂ€rksammats. Tjejer Ă€r speciellt utsatta med fruktansvĂ€rda övergrepp frĂ„n personal.

I efterföljande publiksamtal lyfts detta. Varför görs inget Ät det? Vi fÄr möta en av de verkliga personerna frÄn pjÀsen. Med en fullsatt salong och mÄnga unga frÄn orten pÄ plats, blir samtalet lika viktigt som förestÀllningen. DÀrifrÄn kan vi gÄ vidare.