Balanskonstnär lägger ribban på stavhoppsnivå

Spegelexponeringar skänker en behagfull känsla av balans åt den här bildserien. Intrycket byggs på av de träffsäkra inramningarna.

Tre exempel på Sopia Pernås fotokonst.

Tre exempel på Sopia Pernås fotokonst.

Foto: Sophia Pernå

Recension2020-05-18 13:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Sophia Pernå: ”The space in between”

Fotokonst

Galleri Skådebanan. Visas till 19/6. 

Att ha som syfte att producera fotokonst genom att i en dator förändra, stöpa om, flytta om, skärpa till och så vidare, är en metodik som är tillgänglig för väldigt många, alltså även utanför konstnärernas skrå. Det kan i vissa sammanhang få särskilt höga krav att ställas på de som arbetar i genren och som ser sig själva som konstnärer. 

Den här utställningen visar att Sophia Pernå har placerat den estetiska ribban på stavhoppsnivå. Det är just de iögonfallande balansakterna som är banérförare åt de högt ställda estetiska ambitionerna. 

Då kan man fråga sig om det så entydigt räcker med att sträva efter harmoni. Finns här några utmaningar att ta sig an? Jovars. Söker man lite så går det att locka fram ett och annat som har potential att mystifiera sammanhangen. Samtliga verk i serien har något som för tankarna till Rorschachtester. Det gäller i synnerhet de verk där bildytan inte tagits i anspråk på ett nära nog maximalt sätt. 

Svärtan som omger konstruktionerna är heller inte bara ”det svarta”, utan pekar mot något underliggande som inte avslöjar sig utan vidare. Pernå besitter också en känsla för komposition. Det märks tydligast i de bilder som via ett par orkidéblommor innehåller distinkta inslag av färg. Där hade det säkert kunnat kännas frestande att lägga till ytterligare kulörta detaljer. Men balanskonstnären i henne föll inte i den fällan.