Det har varit minst sagt sju turbulenta år på posten för Pia Kronqvist, som tillträdde 2016 med en stor uppgift framför sig: att slå samman Östgötateatern och Norrköpings Symfoniorkester i det gemensamma bolaget Scenkonst Öst. Hon började med att samla personalen i grupper om 20 för att höra om farhågor och framgångsfaktorer som fanns.
– Då fick jag en klar bild på vad folk var rädda för och vad vi kunde bygga vidare på. Det fanns ganska många fantasier innan, hur det skulle bli och jag visste att det fanns utmaningar inom både teatern och symfoniorkestern, som jag försökt lösa.
– Nu har vi förlängt kontraktet med Östgötateaterns teaterchef och konstnärlige chefen för Son, vi har ett bra verksamhetsstöd och fina program planerade.
Sedan årsskiftet 2023 är även Östgötamusiken en del av Scenkonst Öst, som nu är ett av Sveriges största scenkonstbolag. Konstnärlig chef där är Maria Eklund.
– Det är en fantastisk verksamhet som ryms inom Scenkonst Öst. Nu känner jag mig färdig! Jag är ingen förvaltare, vilket är det mest avgörande skälet till mitt val att sluta, säger Pia Kronqvist.
Men det är inte bara sammanslagningarna som upptagit arbetstiden under de här åren. Strax efter att Pia Kronqvist tillträtt posten, drog Me too-kampanjen över världen som en stormvind hösten 2017. En rörelse Pia Kronqvist känner stor tacksamhet för.
– Det har gjort att vi fått fokus på frågor som branschen borde ha hanterat för länge sedan. Det hade pratats om det här länge, inte bara inom kulturen, det är ett systemproblem, där kvinnor varit utsatta för övergrepp under många år. Nu satte man ljuset på det.
Har det blivit bättre då?
– Ja, det går inte att bete sig som man gjorde förr. Men det är en lång väg kvar.
Åren efter inträffade två oförutsedda händelser. Först slog blixten ned i Stora teatern i Norrköping, varpå vinden började brinna, sedan invaderades diton i Linköping av råttor. Båda teatrarna tvingades därmed hålla stängt och när man vädrade en ljusning, ja, då vet vi alla vad som intog världen: Corona.
– Då hade vi ju redan kristränat, så vi ställde om hela verksamheten. Det var ju problematiskt i början, vi visste ju inget om viruset och vi kunde inte krama om medarbetarna, för man ville ju inte ha ihjäl dem, minns Pia Kronqvist.
Hon beskriver sig som en person som "är rätt bra på kris". Det ska vi nog vara glada för, med facit i hand.
– Jag kommer nog till min rätt då, jag ställer mig i mitten och jobbar på. Vi har också fantastiska medarbetare här på arbetsplatserna!
Tänkte du aldrig att "det här går aldrig"? Som när antalet personer i publiken tvingades bli färre och färre?
– Det är klart att jag misströstade, men det var bara att hålla i och hålla ut. Vi hade ju ändå förmånen att få ha jobben kvar. I Israel sa de upp alla inom scenkonsten. Men vi har fått ett bra stöd under pandemin.
Vad som väntar Pia Kronqvist nu är oklart, förutom att det blir en flytt tillbaka till Stockholm med maken.
– Han följde med mig hit från Stockholm, nu är det dags för mig att följa med honom tillbaka.
Kan du avslöja något av din plan för framtiden?
– Jag har tre spår. Det ena är att starta eget, den andra är ett nytt vd-jobb och det tredje är att börja läsa miljövetenskap för att bidra till klimatomställningen. Men först vill jag överlämna här på ett bra sätt.
Pia Kronqvist slutar sin tjänst den första november.