Festivalen har anordnats sedan 1994, vilket innebär att det i år är 30 år sedan den första festivalen. Vidingsjösonen Staffan Mårtensson, till vardags soloklarinettist Kungliga Hovkapellet och allmänt ansedd som en av Sveriges absolut bästa inom sitt gebit, har varit konstnärlig ledare sedan 2001.
– Jag brukar säga att Östergötland är ett otroligt musikaliskt län. Vi har ju dels ett väldigt fint, professionellt musikliv med två orkestrar i Östgötamusiken och Norrköpings Symfoniorkester. Men även många fina spelsalar som samtidigt är utflyktsmål. Jag tänker på Löfstad slott, Nya Slottet Bjärka-Säby och om man inte redan bor i Vadstena så är det ju ett utflyktsmål i sig, säger Staffan Mårtensson.
Och det är inte vilka musiker som helst som kommer att spela i dessa lokaler. Som vanligt har festivalen lyckats locka till sig gräddan av nationella och internationella musiker. Det märks redan på invigningskonserten i Equmeniakyrkan på lördagskvällen då hovsångerskan Elin Rombo, med stort internationellt renommé, sjunger tillsammans med Östgöta Blåsarsymfoniker. En av höjdpunkterna på hela festivalen, enligt Staffan Mårtensson.
– Elin Rombo är en enormt fin sångerska. Hon är ju operasångerska men hon rör sig inom flera olika genrer - musikal, visa och operett. Sen har vi en väldigt intressant barockkonsert på fredag kväll med ensemblen Ars Arctica med förgrundsgestalten Rodrigo Sosa Dal Pozzo, som är en otroligt fin countertenor. En countertenor är alltså en man som sjunger altstämma, det blir som en sorts vårdad falsett-stämma. Under barocken hade man ju kastrater, som kastrerade sig för att behålla sin pojkstämma, men vi jobbar ju inte riktigt så nuförtiden. Däremot passar det vissa män, som Rodrigo Sosa Dal Pozzo, att odla sin falsett. Den här killen är helt makalös, säger Staffan Mårtensson.
När jag frågar om han det är någon konsert han ser fram emot lite extra mycket personligen lyckas han nämna nästan alla konserter, det lyser verkligen igenom att han genuint ser fram emot festivalveckan.
– Jag vill hinna med att gå på alltihop men det kommer jag inte tyvärr. Utöver att leda så dirigerar jag invigningskonserten och spelar på avslutningskonserten.
Hur ansedd är den här festivalen i musikerkretsar?
– Det här är en av de största festivalerna i Sverige. Jag får mejl i stort sett dagligen med folk som vi spela här.
Konserterna är utplacerade runtom hela länet, från Valö festplats i söder till Norrköpings konstmuseum i norr. Och som vanligt går alla under 25 år gratis på konserterna. Staffan Mårtensson ser gärna att en ny generation tar till sig den klassiska musiken.
– Jag tror yngre människor behöver den här sortens musik och vi vill gärna visa dem att det här är något som tilltalar alla. Hela festivalen handlar om realtidsmötet mellan levande musik och människor. Man kan ju filosofera mycket kring det här. Dagens samhälle riskerar att bli opersonligt, nästan alienerat. Jag känner dock att det finns en längtan i samhället, inte minst från den yngre generationen, för det autentiska. Surdegsbakning, stickning och odling - känna riktig kvalité alltså. Om folk tycker att det är det på våra konserter, då känner jag att vi har lyckats.