Tusenåriga toner firas på medeltida musikfestival

På onsdagkvällen öppnar medeltidsmusikfestivalen NoMeMus. Nytt för i år är att Söderköpingsfestivalen inleds i Linköpings domkyrka – med musik lika gammal som kyrkan själv.

Den islänska gruppen Umbra kommer bland annat framföra musik av en av den medeltida musikens stora stjärnor, den tyska tonsättare Hildegard av Bingen.

Den islänska gruppen Umbra kommer bland annat framföra musik av en av den medeltida musikens stora stjärnor, den tyska tonsättare Hildegard av Bingen.

Foto: Umbra

Östergötland2022-08-23 19:10

NoMeMus – Nordiska festival för medeltida musik – bildades 2008 i Söderköping med syfte att vara en mötesplats för nordiska musiker och forskare för att spela och grotta ner sig i medeltida toner och texter.

Precis som tidigare år är festivalens hemmaplan i Söderköping men nytt för i år är att festivalen inleds i Linköpings domkyrka.

– Domkyrkan är ju speciell. En mäktig lokal och ett medeltida monument som man gärna vill vara i, säger festivalens grundare och konstnärliga ledare Lars Jonsson. 

Medeltida musik vill man höra i en medeltida kyrka?

– Så är det. Det förstärker stämningen och atmosfären. Man flyttas tillbaka i tiden. Ofta är ju musiken och kyrkorna från samma tid.

undefined
"Medeltida musik är annorlunda och om man är nyfiken och vill upptäcka något nytt ska man komma och lyssna", säger Lars Jonsson.

Först ut är den gotländska ensemblen Ad Fontes som framför flerstämmiga verk från medeltiden men även några modernare stycken från renässansen. På torsdag flyttar festivalen hem till Söderköping där det är konserter i både Drothems kyrka och Sankt Laurentii kyrka varje dag fram till och med lördag.

undefined
Sankt Laurentii kyrka i Söderköping är en av platserna som fylls med medeltida toner de kommande dagarna.

Musiken som spelas och sjungs skrevs under medeltiden och har tolkats och återskapats genom kreativitet och forskning.

– Man vet ganska mycket om hur det kan ha låtit och man använder ofta återskapade tidstypiska instrument.

undefined
Domkyrkans stenväggar ska få lyssna på musik från tiden när kyrkan byggdes.

Lejonparten av bevarad medeltida musik är kyrklig och ofta från den europeiska kontinenten.

– Det finns inte så mycket nedskrivet och bevarat från Norden, vi låg ganska långt efter resten av kontinenten. Musiken är ofta från England, Frankrike och Polen exempelvis.

Medeltiden är en period på 1 000 år. Skiljer sig musiken mycket åt mellan århundradena och geografiska platser?

– Inte så mycket som man skulle kunna tro. Den kyrkliga världen under medeltiden var förvånansvärt internationell med gemensamt språk och kultur.  Den folkliga musiken som inte skrevs ner vet vi inte lika mycket om och kan bara spekulera kring hur den kan ha låtit och skiljt sig åt.

– På 1200 och 1300-talet kom fram kompositörer som man vet vilka de var och där man kan känna igen olika karaktärsdrag. Men mycket är likartat och det i sig är intressant.

Vad är det bästa med medeltida musik?

– Det är väldigt vacker musik som ofta är väldigt stämningsfull och nästan meditativ med vackra klanger. Sen är det annorlunda musik och om man vill upptäcka något nytt och samtidigt lära sig om historien är festivalen en bra plats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!