Det är till största delen en retrospektiv utställning som Bo Olls visar upp på Passagen. Det är ett 40-årigt konstnärskap som visas upp i "Post Modern Blues". Undertiteln "Work in progress 1979-2019" skvallrar också om att det finns även en framåtblickande del.
– Att göra en retrospektiv utställning är lite som att gå på kalas och träffa folk man inte sett på länge. Det är lite skräckblandat förtjusning men innebär också en del överraskningar där man inser att en del faktiskt inte var så tokigt. Alla konstnärer har ju ett antal teman som återkommer. Orkar man rota i sin egen historia kan man se att en del fortfarande har en angelägenhet och annat inte.
– Jag ser det här också lite som ett tillfälle att visa gammalt och nytt. Att visa att det faktiskt är ett pågående arbete, säger Bo Olls.
Musik är en av Bo Olls stora inspirationskällor och utställningens titel är hämtad från gitarristen och Fleetwood Macs grundare Peter Green. Han gav ut en skiva under falskt namn på 80-talet på grund av skivbolagsbråk.
– Den gavs ut under flera olika namn. Där finns en låt som heter "Post Modern Blues". Det handlar egentligen om att komma på kant med sin egen tid och det är lite så jag kan känna, säger Bo Olls.
Inspirationsmässigt är det annars poeten Rainer Maria Rilke som är utgångspunkten och den röda tråden i Olls utställning. Språket, tilltalet och ämnesvalet skapar reflektioner och tankar för olika gestaltningsmöjligheter i olika tekniker, funderar Olls själv i utställningskatalogens kommentarer.
– Den här Rilke-sviten har jag egentligen jobbat med i 10-12 år, säger han.
Bo Olls har mängder av offentliga utsmyckningar på sitt cv och där har det ofta varit skulpturer det handlat om. På Passagen visar han upp olika tekniker.
– Det är skönt att kunna välja material utan att behöva tänka på att de ska var hållbara. Jag kan tycka att det finns en skyldighet att redovisa vad man gör. Mest för att jag med jämna mellanrum vill finnas med i ett samtal.
– När det gäller offentlig konst och utställningar som den här finns det två utgångspunkter. I ateljéjobbet är det jag som har kontrollen. Jag bestämmer från ax till limpa. I ett uppdrag om offentlig utsmyckning så verkar du i ett samhällsperspektiv. Där jobbar du inte i ditt eget tomrum. Det finns beställare och en allmänhet att ta hänsyn till och det kan förhoppningsvis ge en intressant utväxling, säger Bo Olls.
Utställningen pågår till 3 oktober.