Var ska vi börja?
Jag skulle kunna skriva om appastrofen, som kunde ha krossat en östgötadröm eller om bidrag, som tvingade tankarna tillbaka Christer Sjögrens reprismaskin frÄn 2008 i "I love Europe" eller om programledaren Oscar Zia, som verkligen fick kÀmpa för att fÄ hem de 90 minuterna den hÀr kvÀllen. Det var nÀmligen just precis sÄ de hÀr raderna annars började formuleras, nÀr Zia gÄng pÄ gÄng tvingades upprepa haveriet med appen och man nÀstan kunde kÀnna hur luften sakta gick ur honom och hela festen.
"Det har kommit till min kÀnnedom att vi har lite tekniska problem med Melodifestivalappen. Det betyder att inga röster rÀknas, men det gÄr fortfarande att ringa in och rösta", sa han tidigt i sÀndningen.
Kul.
Hur mÄnga av den yngre generationen gav upp dÀr och dÄ?
Linköpingssonen Theodor "Theoz" Haraldsson, som har tvĂ„ miljoner följare pĂ„ Tiktok och Ă€r en stor stjĂ€rna dĂ€r, hann sĂ€kert ocksĂ„ fundera bĂ„de en och tvĂ„ gĂ„nger över just det och vad det kunde betyda för hans medryckande och energifyllda nummer i âSom du villâ. Theoz, som bildade östgötabĂ€nk vid sidan av scenen med Norrköpingssönerna och lĂ„tskrivarna Jimmy "Joker" Thörnfeldt och Axel Schylström, satte sitt nummer.
Det blev en nervös och lÄngt vÀntan, men gÀnget fick jubla över en ny chans och en vÀlförtjÀnt plats i semifinalen, som avgörs i Friends Arena.
Att han fick sÀllskap dit av Danne StrÄheds "Hallabaloo" Àr dock en gÄta, som jag inte ens orkar fundera mer över.
Jag har, mer eller mindre, följt Melodifestivalen frÄn 2002, nÀr man gjorde om formatet och tog hela konceptet pÄ turné för första gÄngen. Norrköping och Himmelstalundshallen var ett av stoppen den gÄngen, dÀr Kayo Shekoni, Gladys del Pilar och Blossom Tainton i Afro-Dite fick hela hallen pÄ fötter med sin "Never let it go". Trion följde upp med att vinna hela kalaset i Globen. De 20 Ären har bjudit pÄ ett och annat magiskt ögonblick i "mellohistorien".
Som Carolas storslagna "Evighet" 2006 eller Marie Lindbergs magiska ballad "Trying to recall".
Mitt intresse har, det ska erkÀnnas, svalnat en smula med Ären, men nÀr jag Àn en gÄng hade suckat över kvÀllens appastrof sÄ kom ögonblicket, som fick schlagerhjÀrtat att pumpa lite mer. Cornelia Jakobs kramar om kÀnslorna med en sÄrbarhet och kÀnsla i "Hold me closer", som faktiskt kan bÀra hela vÀgen ut i Europa. Jag hade bara önskat vi hade fÄtt höra det numret en gÄng till den hÀr kvÀllen.
Det var liksom vi vÀrda med tanke pÄ vad vi stÄtt ut med frÄn Stockholm.
Att Robin Bengtsson, som vann Melodifestivalen för fem Är sedan med "I canŽt go on", fick den andra direktbiljetten till finalen den 12 mars med "Innocent love" var föga förvÄnande med tanke pÄ kvÀllens konkurrens i den första deltÀvlingen. Han levererade ett stabilt och hyggligt nummer, som rÀckte gott och vÀl hÀr och nu, men knappast i en final.
Det Àr ju, till sist, tack och lov att Tomas Ledin hÄller fast vid sitt 70-Ärskalas och vÀgrar flytta pÄ sig sÄ det blir fest och musik pÄ riktigt i Avicii Arena om tre veckor utan hopplösa appar, teknikstrul och fÄniga skÀmt. Oscar Zia och SVT-produktionen har ju fÄtt sin lokal och gör nog bÀst i att fokusera pÄ att fylla den med ett fungerade innehÄll och underhÄllning.
Det blir fem vÀldigt lÄnga lördagkvÀllar annars.