Under Östergötlands musikdagar ska kvintetten, bestående av Nina Sognell, Adrien Philipp, Andreas From, Katarina Andersson och Diane Combee hålla en konsert med uteslutande kvinnliga musiker. Magdalena Fronczak som av Sveriges radio blivit kallad för "en av Sveriges främsta experter på kvinnliga tonsättare" kommer berätta om styckena.
Konserten går under namnet "The new classics" och syftet är att göra musiken skapad av kvinnor till just det, de nya klassikerna.
– Vi vill se det som en naturlig del i klassisk konstmusik. Istället för att se det som något särskilt att spela kvinnlig musik, vill vi ha med det i vardagen, säger Andreas.
Magdalena lyfter att många i den klassiska musikvärlden blir lite sura när man tar upp kvinnlig musik och tolkar det som att man inte ska få spela den manliga musiken.
– Men jag har berörts på ett helt annat sätt av de här kvinnornas musik. Det känns som att den pratar till mig på ett annat sätt. De som berörs av Beethoven kommer ju fortsätta göra det, men det här kanske kan öppna fler människors hjärtan till konstmusiken, säger Magdalena.
Men hur vanligt har det då varit med kvinnliga tonsättare genom åren? Mycket vanligare än vad man kan få intrycket av om man bläddrar i de nyare lexikonen, menar Magdalena. Det är bara det att deras alster och gärningar sällan överlevt till eftervärlden.
– Det finns flera exempel där man kan se att kvinnorna omnämns i sin samtids lexikon i lika många spaltmeter som männen, men sen presenteras de kortare och kortare tills de till slut inte längre står med. Man kan bokstavligen se hur en redaktör suttit och strukit bort kvinnorna ur historien. Nästan alla vi känner till har spelats mycket medan de levde och sen suddats ut. Men nu vill vi fylla på igen, säger hon.
Crusellkvintetten har under lång tid ägnat sig åt att lyfta kvinnliga tonsättare och har haft som målsättning att under varje konsert ha med minst en låt som är komponerad av en kvinna, men det krävs en del letande för att hitta de styckena.
– Det är inte helt naturligt att man ramlar över dem, man måste leta aktivt, säger Katarina.
– Man känner sig lite som Indiana Jones, man vill bara hitta en till. Man sitter i ett arkiv, men det känns som att man slår sig fram i en ruin, säger Magdalena.
Den klassiska musiken är trögare än andra kulturområden på att lyfta fram kvinnor, menar de.
– Klassisk musik är extremt fast i sina former. Det ska vara som det alltid har varit, det ska vara män i frack. I konsten finns det ett annat tänk. Konstnärer är lite vildare och de bygger på att det inte ska vara som det alltid har varit, säger Andreas.
Under tisdagskvällen spelar kvintetten låtar från tre sekel. Det blir musik från 1800-talet, 1900-talet och 2000-talet.
– Men jag var lite rädd för att folk då tror att kvinnor inte har gjort någon musik innan 1800-talet, så vi kommer också göra en snabbgenomgång och landar i slutet av konserten 2500 år bak i tiden.
Kvintetten kommer också göra ett uruppförande och göra ett stycke som ingen har hört innan av tonsättaren Michaela Hoppe.
– Vi står på giganters axlar och bygger vidare, säger Magdalena.