– Jag hoppas på ett fantastiskt vårväder och att det blir mycket besökare. Fyll hela bilen med familj och vänner, alla ska vara nöjda. Det finns något för alla målgrupper, både små barn och hela spannet upp till pensionsålder.
Så säger Ulrika Sundberg som är verksamhetsledare för Östgötadagarna.
Särskilt mycket hoppas hon på att besökarna hittar nya smultronställen.
– Dit man kan återvända resten av året för att stötta lokalproducerad mat och lokala hantverkare.
Höstens Östgötadagar har sedan starten 2001 utvecklats till ett starkt och etablerat varumärke. Efter en rad utvärderingar blev det tydligt att det skulle gynnas med ytterligare ett event på våren. Därigenom blir det lättare att marknadsföra landsbygden året runt, enligt Ulrika Sundberg.
Det är nu tredje gången gillt. I år medverkar 223 företag. En kraftig ökning sedan starten 2022 då 125 företag deltog. Helgen 18-19 maj är det alltså dags igen. Då kommer handelsträdgårdar, matproducenter, gårdsbutiker, konstgallerier samt hantverkare, bondgårdar och hembygdsgårdar att slå upp dörrarna till sina verksamheter.
Spanar du någon särskild trend?
– Nej, det är ungefär samma utbud som tidigare. Vi har rätt mycket fokus på att försöka behålla besökarna hela helgen, från fredag till måndag. Vi ska marknadsföra boendealternativ under veckan som kommer. Husbilsturister är en köpstark målgrupp. Östgötadagarna är till för hela Sverige egentligen.
Varför arrangeras Östgötadagarna?
– För att visa på bredden på företagen ute på landsbygden, både för företagens och besökarnas skull. Det är både ett näringslivsevent och ett besöksnäringsevent.
Den som är sugen på att göra en tour i Östergötland kan gå in på Östgötadagarnas Östgötadagarnas hemsida. Där finns information om alla medverkande företag och även en digital karta. För den som föredrar tryckta kartor finns en sådan att tillgå på alla näringslivsbyråer i Östergötland och hos alla medverkande företag.
Ulrika Sundberg rekommenderar att man sätter sig ner, går igenom utbudet och hittar nya smultronställen som man kan återvända till fler gånger under året.
– Det är det vi vill. Besökarna ska inte bara göra det under Östgötadagarna. Meningen är att man ska ha med sig kartan året runt.
Arrangör är Region Östergötland. Budgeten ligger på årsbasis och inkluderar både vårens, höstens event och allt arbete omkring. Prislappen landar på 900 000 kronor.