av W A Mozart
Medverkande: Olof Samuelsson, Helena Lundberg, Maria Vrang, Bengt Willén, Pauline Ärlebäck, Karin Vieweg Lantz, Lars Petter Björkman, Jonas Fogelberg, Erika Lindgren Hedberg, Tobias Lindh, Ylva Aspenberg, Margareta Friman Leckström, Magdalena Ljung
Domkyrkans församlingshem
14 mars
Sist jag såg och hörde Operagruppen Figaro gav man Salieris "Falstaff". Det var en utsökt föreställning och min enda invändning då var den tämligen slätstrukna musiken. Nu ges operornas opera, lustspelet och satiren "Figaros bröllop" som bygger på Beaumarchais pjäs med samma namn, men som har tillägget ”den galna dagen”. Lorenzo Da Ponte skrev librettot, men rensade bort stora delar av Beaumarchais politiska utspel och kritiken mot överhögheten, så att librettot kunde godkännas av kejsaren.
Styrkan i Operagruppen Figaros uppsättningar är närheten till publiken. Den gamla frimurarsalen är ypperlig för de här föreställningarna och det enkla ackompanjemanget och det lekfulla spelsättet gör att man nästan glömmer bort att det är amatörteater. Som publik blir man direkt indragen i handlingen.
Det är en förmån att ha den här typen av kulturförening i Linköping. Den konstnärliga kvaliteten är på högsta möjliga amatörnivå och instudering, scenografi, koreografi och regi är utsökt. Många av sångarna är före detta studentspexare och rutinerade scenrävar, vilket gör att spelet flyter naturligt och underhållande och rösterna klingar snyggt i den generösa akustiken. Vid lördagens föreställning var dock pianoackompanjemanget genomgående för starkt och församlingshemmets flygel är inte heller något särskilt välklingande instrument, trots den synnerligen kompetente pianisten Tobias Lindh. Orkestern i den här uppsättningen består förutom piano också av violin och cello och den begåvade flöjtisten Ebba Lejonclou som också var en utsökt sångare i ensemblen.
Höjdpunkter var Cherubins (Maria Vrang) utsökta sång och komiska agerande, grevinnans (Helena Lundberg) kärleksaria i tredje akten, Susannas (Pauline Ärlebäck) utsökta sopran och ensemblens välrepeterade och dynamiska tuttipartier. Som helhet var ensemblen mycket jämn och välklingande.
Det välskrivna och informativa programbladet gav oss god vägledning genom handlingen.