Sedan 2017 använder DanagårdLitho bara egenproducerad el från sina egna vindkraftverk.
– Vi producerar det vi konsumerar, säger Peter Hjelm, vd på Danagård. Det är äkta klimatkompensation, jämfört med att köpa utsläppsrätter, till exempel. Det är vi ensamma om i Norden, som grafiskt företag.
Miljöfrågorna är allt viktigare för företagen. Miljövänligt papper, färger och kemiska produkter är viktigt, men också transporterna, produktionen och resurshanteringen. Allt pappersspill återvinns.
– Miljön är framgångsfrågor för oss, säger Peter Hjelm, något som vi pratar om varje dag, i varje samtal. Vi ligger i framkant, och Sverige ligger långt framme. Det är Greta-effekten, kan man säga, och ett konkurrensmedel.
I dag är Danagård ett av de fem-sex största grafiska företagen i Sverige, både när det gäller antal anställda och i omsättning. Men när Peter Hjelm blev vd på Danagård för elva år sedan krävdes både uppsägningar och rationaliseringar.
– Sedan har det gått vår väg, kan man säga.
Teknikutvecklingen går fort i tryckeribranschen. I Danagårds lokaler stod fem stora tryckpressar för tio år sedan, i dag är de ersatta med två. Den senaste kostade 23,5 miljoner kronor och är 60 procent snabbare än den tio år äldre.
Och framtiden? Fortsatt teknisk utveckling, fortsatt blandning av digital och analog produktion, säger Peter Hjelm.
– Digitaliseringen är ett hjälpmedel. Allra bäst effekt ger en kombination av tryckt material och digitalt.