Den hotfulla dinosaurien stryker omkring utanför köksfönstret med blottade tänder. Stirrar in med ondskefull blick. Som åskådare vill man gömma sig. I nästa ögonblick kastar sig urtidsmonstret in genom dörren och när det öppnar gapet alldeles intill ens ansikte trycker man sig omedvetet bakåt i fåtöljen.
Tack och lov är allt bara på låtsas.
Man kan andas ut.
Nej, ingenting är som det verkar i filmen "Making Magic 3D – A Visual Effects Story". Men 3D-effekterna och 360-formatet bidrar till att man tycker sig vara en del av filmen. Mitt i händelsernas centrum. En sällsam upplevelse. Mycket riktigt vann Visualiseringscenter C i Norrköping nyligen priset för bästa 3D-film vid den internationella filmfestivalen Fulldome Festival i tjeckiska Brno.
Nu är teamet bakom filmen tillbaka i Norrköping och kan titta framåt mot fortsatta produktioner. Framgången med "Making magic 3D – A Visual Effects Story" öppnar möjligheter. Inte minst ekonomiska.
– Filmen kommer att licensieras för visning över hela världen. Flera platser som kan visa domfilm har redan anmält intresse. Det kan ge Visualiseringscenter ett tillskott på hundratusentals kronor per plats. Pengar som gör att vi kan satsa ännu mera i framtiden. Vi kan till exempel expandera vårt team. Nu var det en liten grupp som fick dra ett tungt lass, säger professor Anders Ynnerman, direktör för Visualiseringscenter C.
Den prisbelönade filmen är den första av fem temafilmer som produceras inom ramen för projektet Wisdome, Wallenberg Immersive Science Communication Dome. Visualiseringscenter C fick hela 70 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse för utveckling av 3D-filmer och avancerad domteknik. I den 35 minuter långa "Making Magic 3D" förklarar och visar man upp hur spektakulära specialeffekter skapas liksom hur virtuella karaktärer och miljöer modelleras. Magin visar sig i själva verket bestå av avancerade ekvationer, teknik och dataprogrammering.
– Syftet är att väcka intresset för teknik och naturvetenskap, säger Anders Ynnerman.
– I "Making Magic" vill vi visa att allt det fantastiska vi kan se på film och i datorspel faktiskt bygger på avancerad matematik.
Att filmen gör sig särskilt bra i Visualiseringscenters egen domteater behöver knappast tilläggas. Anders Ynnerman förklarar att man är världsledande när det både gäller att ta fram material och dessutom visa upp det för en publik med stereoskopiska glasögon framför en 360-gradersduk.
Måns Larsson, 3D-artist, och Christian Södergren, Technical Director, var på plats i Brno för att ta emot priset.
– Vi hade hela tiden känslan av att vi hade ett starkt bidrag att visa upp. Samtidigt är det den första domfilmen som jag och Måns gör. Så det var svårt att riktigt veta hur den skulle tas emot. Segern blev ett kvitto för oss, att vi jobbar på ett bra sätt. Samtidigt sätter den ribban för vår fortsatta produktion, säger Christian Södergren.
– Många av de andra deltagarna var direkt framme och frågade om vår film. Ett intresse som kändes bra. Men jag fick en liten svacka när jag såg några av de andra bidragen och hur bra de var, säger Måns Larsson.
Filmen hade premiär i domen på Visualiseringscenter C redan i höstas men visningarna stängdes på grund av pandemin. Nu är man igång igen med max 25 personer per visning och intresset är stort. Inte minst efter triumfen i Brno.