Noa Eshkol? Vem då? Inte ens Marianne Hultman, konstnärlig ledare för Oslo Kunstforening, var bekant med den israeliska konstnären när hon av en händelse fick se prov på Noa Eshkols färgstarka textilkonst vid ett besök i Tel Aviv.
– Jag blev direkt oerhört fascinerad och intresserad av hennes verk. Snabbt började historien om denna märkvärdiga person rullas upp för mig. Här måste göras en utställning, var min första tanke, säger Marianne Hultman.
Sagt och gjort och under fjolåret visades Noa Eshkols breda register upp på Oslo Kunstforening. Nu är turen kommen till Norrköpings konstmuseum och med start under lördagen kan besökaren stifta bekantskap med Noa Eshkol (1924–2007) och hennes fascinerande, gränsöverskridande och egensinniga möten mellan textilkonst och dans. "Rules, Theory & Passion" är namnet.
Noa Eshkol inledde sin konstnärliga gärning som dansare och koreograf i mitten av 1950-talet. Hon grundade sitt eget danskompani, The Chamber Dance Quartet, i Holon i Israel och var mycket intresserad av att studera och beskriva kroppens rörelsemönster. Hennes eget notationssystem för fysisk rörelse kunde, visade det sig, användas inom ett flertal områden; psykologi, neurologi och medicin.
– Allt fokus låg på själva rörelsen i hennes dans. Allt annat, som klädval, skalades bort, säger Marianne Hultman.
I början av 1970-talet bytte Noa Eshkol delvis konstnärlig inriktning. Tillsammans med sina dansare skapade hon storslagna och färgstarka textila konstverk – hon kallade dem själv för "väggmattor" – och det är också de som nu dominerar konstmuseets utställning. Färgstarka och ögonfägnande. Noa Eshkol skapade sina "väggmattor" med hjälp av uppsprättade klädesplagg och stuvbitar från den lokala textilproduktionen.
– Det här är den första stora utställningen om Noa Eshkol i Sverige och det känns naturligtvis oerhört spännande, säger Helena Scragg, utställningens curator.
– Noa Eshkol visade styrkan av att komma samman och göra saker tillsammans. Ett koncept som verkligen bör dammas av idag. Det är vad hela utställningen handlar om. Här vävs livet och konsten samman.
"Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion" är producerad av Norrköpings konstmuseum, Oslo Kunstforening och Judisk Kultur i Sverige med Lizzie Oved Scheja som programcurator. Utställningen, som pågår till och med den 2 oktober, följs av olika dansprojekt.