Så hyllar Karin sin stora idol i succésoppan

Karin Oscarsson tar det bästa av två världar, när hon hyllar idolen Marie Fredriksson med konsertsoppan "Den sjunde vågen". "Det är min egen version av hennes unika musik och texter", säger hon inför tisdagens premiär i Teaterbaren i Linköping.

Karin Oscarsson tar det bästa av två världar, när hon hyllar idolen Marie Fredriksson med konsertsoppan "Den sjunde vågen" med nypremiär i Linköping ikväll.

Karin Oscarsson tar det bästa av två världar, när hon hyllar idolen Marie Fredriksson med konsertsoppan "Den sjunde vågen" med nypremiär i Linköping ikväll.

Foto: Mats Willner

Norrköping2022-03-08 13:00

"Den sjunde vågen" är titeln på Marie Fredrikssons andra album, som hon släppte 1985.

Det är också namnet på skådespelaren och artisten Karin Oscarssons succésoppa, som gick för utsålda luncher under hösten i Linköping och Norrköping.

Nu är hon tillbaka igen.

– En favorit i repris. Den var tydligen så poppis då så ledningen ville satsa på den i år igen. Jag är så glad över en ny chans igen. Vi fick väldigt fin respons i höstas, säger Karin, som varit en del av Östgötateaterns fasta ensemble sedan 2006, när hon stod på den östgötska scenen för första gången i musikalen "Spelman på taket".

– Jag hamnade i den bästa av två världar. Jag kände mig verkligen hemma här direkt, menar Karin och ler vid minnet.

Karin Oscarsson har sina rötter inom musiken och spelade tidigt i olika band. Hon har också en bakgrund som sångerska och låtskrivare. Under artistnamnet Corinne släppte hon två fullängdsalbum och har gjort en kortare turné i Japan och Hongkong. Hon har dessutom gjort två konserter som recitatör med Norrköpings Symfoniorkester.

– Sång och musik var min grej från början, men med tiden ville jag agera mer på scenen. Jag trodde dock först att musikaler inte var min grej, men insåg ganska snabbt att det var ok med skådespelare som sjunger, säger Karin, som också har spelat i klassiker som "Romeo & Julia", "Chicago", "Sound of Music", "Rocky Horror Show" och "Amélie".

Det var under tonårstiden hon upptäckte Marie Fredrikssons musik, där just skivan "Den sjunde vågen" spelade en roll.

– Marie blev tidigt en av mina stora förebilder. Låtarna blev som ett soundtrack till mitt eget liv– i allt från kärlek och sorg till hopp och förtvivlan. I unga år fattade man inte allt med hennes texter, men ju äldre jag blev ju mer landade de i mig. Hennes musik, texter och berättelser är så häftiga.  

"Den sjunde vågen" fokuserar, framför allt, på Marie Fredrikssons egna låtar på svenska, men att göra hennes låtar och texter är en utmaning.

– Jag kan inte stå och göra Marie på Maries sätt. Jag försöker inte kopiera henne. Det hade slutat med att jag åkt i diket direkt, säger Karin och skrattar.

Hur gör du?

– Jag kan omöjligen skapa hennes unika popsound. Hon hade en alldeles egen powerröst så jag har försökt hittat en annan känsla och gjort lite andra versioner, som har blivit mina egna med tiden. Jag har fångat upp hennes texter till skådespelaren i mig och vad jag vill berätta.

Som är?

– Jag vill berätta en historia om och med kärlek och går tillbaka till min egen tonårstid i Floda utanför Göteborg. Det är en personlig tolkning av hennes musik och vad den betydde för mig där och då.

Karin Oscarsson hann aldrig se eller träffa Marie Fredriksson, som avled 9 december 2019.

– Det känns dock som om jag gjort det... Jag tänkte ringa henne många gånger och berätta om min egna tankar på en historia och en pjäs, som baserades på hennes musik från alla år. Jag ringde aldrig och plötsligt hade hon gått bort, säger Karin.

Sopplunchen har sin nypremiär på tisdagskvällen i Linköping.

– Vi kommer ha ett par föreställningar på kvällstid. Det är nytt. Det blir lite after work... Alla kan ju inte komma iväg på lunchen och titta. Vi kan nå en annan publik, säger Karin.

"Den sjunde vågen"

Vad: "Den sjunde vågen" är namnet på Marie Fredrikssons album från 1985.

Med: Skådespelaren och artisten Karin Oscarsson tolkar på sitt egna sätt Marie Fredrikssons låtskatt över en timmas soppa eller after work.

När: Föreställningen spelas i Linköping den 8–17 mars i Norrköping 24–30 mars.

På scenen: Karin Oscarsson, som själv skapat föreställningen med registöttning av Johan Huldt, kompas av trion Fredrik Ingå, Niclas Lindblom och Pelle Lindh.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!