En tavla med en pingvin med en blå låda på magen har lämnat konstsamlaren Mikael Ståhls hem och är hedersgäst i nya Ståhl Collection, som öppnar på lördagen.
Det har givetvis sin förklaring.
– Det var med den allt började, säger Mikael Ståhl och nickar mot "Pingvin 7" av PG Thelander.
Året var 1982.
– Jag köpte den av min gode vän Sten Eriksson, som jag lärde känna under studietiden i Lund. Han hade ett galleri på Trädgårdsgatan i Norrköping och blev min konstnärliga mentor och goda vän tills hans bortgång 1997. Han lärde mig massor av konst genom åren. Utställningen är en bild av det vi gjorde och upplevde tillsammans i konstens värld.
Vad känner du, 41 år senare, när vi står här i din egen konsthall i din barndomsstad?
– Vad fort det gick...
Mikael Ståhl skrattar.
– Den här tavlan hängde i min första lägenhet i Ektorp och har följt med mig genom åren. Det är fortfarande ett väldigt bra verk. PG Thelander togs kanske inte riktigt på allvar då. Många andra konstnärer var lite tuffare, men den här har så mycket detaljer. Den har hängt överallt i mina hem.
Nu ska den visas upp för alla.
– Den har sin plats i det här rummet, som är en historisk tillbakablick och tidslinje på mitt samlande genom åren. Det är en röd tråd i vår tredje hängning. Här är också det mesta hämtat från min och Sten Erikssons resa under de 15 år. Stens ande svävar över det här rummet, säger Mikael, när vi går runt i det postmodernistiska rummet.
– Många av konstnärerna etablerade sig tidigt – redan under 1970- och 80-talet. Det är verk från 1960-talet fram tills idag
Lena Cronqvist, Marie Louise Ekman, Cecilia Edefalk, Stina Ekman, Dan Wolgers och Ernst Billgren/Wilhelm von Kröckert är några av konstnärerna med verk på väggarna där.
När Sten Eriksson gick bort tappade Mikael Ståhl glöden och känslan för konsten, men så upptäckte han Linn Fernström hos galleri Lars Bohman i Stockholm och började en ny resa i konstens värld.
Linn Fernström har ett alldeles eget rum.
– De här verken är väldigt fina. Det var ett lyft att se de alla för mig, som gillar måleriet.
Petra Lindholms stora verk "Aether" fångar också ögat.
– Jag fastnade för den direkt, när jag såg den. Det är ett stort verk, men den har sin plats här. Man kan tro det är en akvarellmålning av landskap, men om du tittar riktigt nära så är det något helt annat, säger Mikael och ler.
Entrévåningens olika rum tar med besökaren ut i världen, men först är vi kvar i Sverige med skulptören Truls Melin, som avled i januari förra året. Hans skulpturgrupp, som visades för första gången i Lund 2015, bjuder på oväntade kombinationer. En byggnad, ett ånglok, en båt eller ett cykelhjul sitter samman med en möbel eller någon annan detalj ur vardagen.
Eller som han själv uttryckte det i en intervju då.
"Min konst ger ett skenbart ofarligt intryck. Man säger inte rakt ut vad det handlar om. Man talar fint och så blir det inte så besvärligt".
Mikael Ståhl stannar vid sitt senaste inköpta verk – en skulptur av den tyske konstnären Anselm Kiefer. Det är en kvinnogestalt med böcker istället för huvud.
– Den heter "Die Frauen der Antike" och är en hyllning till kvinnliga poeter från antiken. Det är ett väldigt tungt och historiskt verk. Det är en ära att få köpa ett sånt här verk. Det känns speciellt att få visa upp det, säger Mikael Ståhl.
– Det blir lite andaktsfullt här.